ایران میزبان آینده ایکوفوم در سال 1397 است

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، پس از رایزنی های صورت گرفته در کنفرانس ایکوم امسال و پس از آن در نهایت هیأت اجرایی ایکوفوم و ریاست آن با برگزاری کنفرانس عمومی ایکوفوم در سال 1397در تهران موافقت کردند.

ایران میزبان آینده ایکوفوم در سال 1397 است

بر اساس تفاهم نامه ای که میان کمیته ملی موزه های ایران و کمیته بین المللی ایکوفوم موزه شناسی امضا شد، همایش بین المللی ایکوفوم سال 1397در تهران برگزار می شود.

بر اساس این تفاهم نامه که به امضای سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران و سانیا صدیقیان، کننده ایکوفوم رسید، دو طرف به صورت مشترک مقالات همایش را منتشر خواهند کرد.

همچنین دو طرف نسبت به انتشارات مشترک خود از حق طبع و نشر مساوی برخوردار خواهند بود و بر اساس توافق آن ها نشست های مشترکی برای یافتن سازوکار برگزاری همایش درزمان تعیین شده، تشکیل می شود.

این تفاهم نامه که از تاریخ امضا لازم الاجرا است، تا دی ماه سال 1397 اعتبار خواهد داشت.

سید احمد محیط طباطبایی، رییس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) در این زمینه گفت:

پس از رایزنی های اجرا شده در کنفرانس ایکوم امسال و پس از آن در نهایت هیأت اجرایی ایکوفوم و ریاست آن با برگزاری کنفرانس عمومی ایکوفوم در سال 1397در تهران موافقت کردند .

طباطبایی با اشاره به اینکه ایکوفوم بخش موزه شناسی ایکوم و قسمت فکری و تئوریک این کمیته دنیای است، بیان نمود که این بخش بیشترین عضو فعال را در بین سایر بخش های ایکوم داشته و در بین آنها از نظر کمّی و کیفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

طباطبایی برگزاری این کنفرانس را بهانه ای برای جلب توجه به موضوع موزه داری و شرایط موزه ها دانست که باعث برانگیخته شدن ذوق و شوق فعالیت در جامعه موزه داران می شود.

رییس ایکوم ایران با اشاره به شرکت همه کشورهای عضو ایکوم در این همایش خاطرنشان کرد این همایش پنج روزه با برگزاری 7 کارگاه موزه ای همراه است و موزه های ایران مانند دولتی، خصوصی، عمومی، شیء محور و کاخ موزه هادر این کارگاه شرکت می کنند.

طباطبایی در ادامه درباره توافقاتی که برای تهیه لیست قرمز با ایکوفوم اجرا شده است، گفت:

براساس این توافق، لیست قرمز اشیای تاریخی فرهنگی ایران تا زمان برگزاری همایش تهیه و در اجلاس ایکوفوم مورد تأیید و موافقت قرار می گیرد .

طباطبایی گفت که به عنوان نمونه اگر شیء از جیرفت در موزه ای با نام عربستان به نمایش درآمده است، ایکوم آن موزه را مکلف می کند که هویت اصلیِ شیء را ذکر کند، یعنی با قرار گرفتن اشیاء در لیست قرمز هویت آنها، علاوه بر استرداد شی پیگیری می شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به برخورداری 15 کشور دنیا از لیست قرمز افزود که برخی از کشورها مانند انگلیس نیاز به لیست قرمز ندارند و کشورهایی مانند ایران، مصر، چین، یونان و کشورهای آمریکای لاتین که دارای تمدن قدیمی و به نوعی صادرکننده اشیاء تاریخی هستند به لیست قرمز نیاز دارند

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "ایران میزبان آینده ایکوفوم در سال 1397 است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران میزبان آینده ایکوفوم در سال 1397 است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید