افزایش قیمت مسکن در تهران ، متری 15 میلیون تومان گران تر!

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، دولت سیزدهم وعده داده است که تا خاتمه دوره 4 ساله ریاست جمهوری ، 4 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. این در حالی است که ساخت و ساز در کشور رو به کاهش است و قیمت خانه رو به افزایش. با این شرایط به نظر می رسد، اجرای این وعده هم مانند وعده مسکن مهر سال ها به طول انجامد و ادامه آن به دولت بعدی واگذار شود. در این میان نیز گزارش های رسمی و غیررسمی، از اوج گیری قیمت مسکن حکایت دارد.

افزایش قیمت مسکن در تهران ، متری 15 میلیون تومان گران تر!

افزایش تورم ماهانه و سالانه قیمت مسکن

طبق گزارش مرکز ملی آمار، در شهریور ماه 1401 تورم ماهانه قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران 3/3 درصد بوده است. این در شرایطی است که تورم ماهانه شهریور ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (8/1 درصد)، 5/1 واحد درصد افزایش داشته است.

مقایسه این آمارها نشان از تورم رو به افزایش قیمت آپارتمان های مسکونی در شهر تهران دارد. از طرفی تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان های مسکونی در تهران نیز به عدد 7/45درصد رسیده است که این رقم در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ماه قبل (44 درصد) معادل 7/1 واحد درصد افزایش داشته است. در نرخ تورم سالانه آپارتمان های مسکونی شهر تهران نیز، در شهریور ماه امسال به عدد 3/30 درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (4/28 درصد) معادل 9/1 واحد درصد افزایش داشته است.

مقایسه تورم ماهانه قیمت مسکن در سال 1400 و 1401

  • تورم ماهانه در شهریور ماه 1400 به عدد منفی 2/1 درصد رسیده است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (6/3 درصد)، 8/4 واحد درصد کاهش داشته است.
  • از طرفی نرخ تورم سالانه شهریور ماه 1400 املاک مسکونی شهر تهران به عدد 67/3 درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (3/75)، 9/7 واحد درصد کاهش نشان می دهد.
  • همچنین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که میانه قیمت مسکن در شهریور 1401 به 46 میلیون و 111 هزار تومان رسیده در حالی که میانه قیمت یک مترمربع مسکن شهر تهران در شهریورماه سال گذشته، 31 میلیون و 703 هزار تومان گزارش شده بود.

دلیل کاهش ساخت وساز چیست و افزایش قیمت مسکن چیست؟

عده ای از کارشناسان دلیل افزایش قیمت و کاهش ساخت و ساز در تهران را نامشخص بودن قیمت مصالح ساختمانی و افزایش قیمت آنها دانسته اند. به طوری که به گفته مرکز آمار ایران میانگین قیمت مصالح ساختمانی مرکز در بهار امسال نسبت به سال گذشته، رشد 43 درصدی داشته است. به عنوان مثال قیمت سیمان، 40 درصد افزایش داشته، قیمت گچ 30 تا 40 درصد و نرخ تیرآهن، توری فنسی و… 20 درصد افزایش یافته است.

البته عوامل دیگری نیز سبب رکود سرمایه گذاری در بخش مسکن و کاهش ساخت وساز شده است. از جمله این عوامل جهش بی سابقه قیمت مسکن در سال های اخیر، پرتاب متقاضیان مصرفی خرید ملک به بیرون بازار و از بین رفتن قدرت خرید خانه اولی ها است.

این عوامل سبب شده تا سازندگان از فروش واحدهای تکمیل شده سال های اخیر ناتوان شوند و از طرفی اقدامی برای افزایش عرضه مسکن به بازار نداشته باشند. این کاهش عرضه نیز سبب ایجاد تورم و افزایش نرخ مسکن در بازار شده است.

***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "افزایش قیمت مسکن در تهران ، متری 15 میلیون تومان گران تر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت مسکن در تهران ، متری 15 میلیون تومان گران تر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید