آیا علائم خرابی وایر شمع را می شناسید؟!

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، آشنایی با علائم خرابی وایر شمع برای تعمیر به موقع و اطمینان از جرقه زنی شمع ها لازم است. وایر شمع آسیب دیده، کارایی و عملکرد شمع ها را کاهش می دهد؛ بنابراین باید بدانیم خرابی این قطعات خودرو چه علائمی دارد.

آیا علائم خرابی وایر شمع را می شناسید؟!

روشن شدن موتور خودرو بیشتر به شمع های سالم بستگی دارد. زمانی که وایر شمع خراب گردد، شمع ها به دلیل عدم دریافت ولتاژ الکتریکی از کویل، مشتعل نمی شوند و عیب یابی و تعمیر به موقع وایر شمع اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله به آنالیز علائم خرابی وایر شمع در چند خودروی مختلف می پردازیم و در مورد عملکرد وایر شمع صحبت خواهیم کرد. اگر شما جهت تعویض وایر شمع یا تعمیرات تخصصی خودروی خود احتیاج به خدمات فوری با قیمت مناسب دارید یرای ثبت سفارش، روی لینک مکانیک سیار کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • وایر شمع، سیمی است که کویل احتراقی را به شمع وصل می نماید.
  • رایج ترین علائم خرابی شمع ها عبارت است از: مشکل در استارت زدن، ضعیف شدن موتور، افزایش مصرف سوخت، روشن نشدن موتور و کم و زیاد شدن دور موتور.
  • اگر وسیله نقلیه شما یک یا چند مورد از این علائم خرابی وایر شمع را نشان داد، احتمالاً احتیاج به تعمیر دارد.
  • تعویض شمع ها و وایرها می تواند عملکرد خودروی شما را بهتر کند.

عملکرد وایر شمع در خودرو

قبل از اینکه به آنالیز علائم خرابی وایر شمع ضروری است بدانیم وایر شمع چه کاری انجام می دهد. وایر شمع، جرقه را از توزیع نماینده یا کویل احتراق به شمع ها منتقل می نماید.

جرقه زن مخلوط هوا و سوخت را در محفظه احتراق موتور خودرو مشتعل می نماید. این فرآیند با کویل احتراق شروع می گردد که برق ولتاژ پایین را به ولتاژ بسیار بالا تبدیل می نماید. انتقال این انرژی به وسیله کویل جرقه زنی باعث ایجاد گرما می گردد.

وایر شمع با گذشت زمان شنماینده شده و ممکن است خراب گردد. در چنین مواردی، جرقه ضعیف باعث احتراق سوخت در سیلندر موتور ماشین گردد. بسته به اینکه چند وایر خراب باشد، خودرو شما ضعیف کار می نماید یا اصلا روشن نمی گردد.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص راهنمای ترتیب وایر شمع پژو را مطالعه کنید.

علائم خرابی وایر شمع

وایر شمع در سیستم الکتریکی وسیله نقلیه موتوری نقش مهمی دارد. این سیم ها نیروی الکتریکی را از سیستم جرقه زنی به شمع ها منتقل می نمایند. به این ترتیب موتور خودرو، جرقه کافی برای شروع به کار را به دست می آورد.

زمانی که وایر شمع ماشین از کار بیفتد، مسائلی در عملکرد خودرو ایجاد می گردد. توجه به این نشانه ها شما را در عیب یابی و تعمیر قطعات یاری می نماید. در ادامه به آنالیز این علائم می پردازیم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

1. موتور خودرو در حالت درجا بد کار می نماید

شمع های موتور نیروی الکتریکی مورد احتیاج را به وسیله وایر شمع دریافت می نمایند. این جریان الکتریکی به احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق موتور یاری می نماید.

خرابی وایر شمع به این معنی است که احتراق به درستی اتفاق نمی افتد و موتور در حالت درجا، عملکرد خوبی ندارد. بد کار کردن ماشین در حالت درجا یکی از مهم ترین علائم خرابی وایر شمع پژو 405 به شمار می رود.

2. ماشین به سختی استارت می زند

اگر برای روشن کردن موتور خودروی خود مشکل دارید، ممکن است ایراد از باتری یا وایر شمع باشد. سیم های آسیب دیده در تخلیه انگلی باتری که مستقیماً روی موتور تأثیر می گذارد نقش بسیار موثری دارند. اگر باطری سالم شد باید شمع ها و سیم ها را چک کنید.

3. موتور خودرو احتراق ناقص دارد

احتراق نامنظم یا ناقص در محفظه موتور دلیل اصلی احتراق ناقص موتور است. شمع ها جرقه لازم را برای این احتراق ایجاد می نمایند و وایر آسیب دیده نمی تواند این کار را به درستی انجام دهند.

احتراق ناقص موتور یکی دیگر از علائم خرابی وایر شمع سمند ef7 و پراید است. در این شرایط با استارت زدن، موتور روشن نمی گردد و شروع به کار نمی نماید.

4. شتاب گیری موتور خودرو با وقفه همراه است

زمانی که سیم ها تحلیل می روند یا خراب می شوند، جریان الکتریکی نامنظم را به شمع ها می رسانند. این حالت باعث وقفه در شتاب گیری موتور می گردد. اختلال در جریان منظم برق از باتری به شمع ها دلیل این اتفاق است.

5. دور موتور کم و زیاد می گردد

زمانی که عایق بیرونی سیم ها آسیب دیده باشد برق هنگام عبور از آنها با مقاومت زیادی روبه رو خواهد شد. به همین خاطر، جریان الکتریکی به طور کامل متوقف می گردد یا در زمان انتقال به شمع ها، نوسان های کوتاهی را تجربه می نماید.

این پدیده باعث بالا رفتن موتور می گردد که برای سلامت کلی خودرو خوب نیست. کم و زیاد شدن دور موتور یکی از علائم خرابی وایر شمع پراید محسوب می گردد که باید سریعا عیب یابی گردد.

بیشتر بخوانید: تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

6. قدرت موتور ماشین ضعیف شده است

تمام علائم خرابی وایر شمع در نهایت به عملکرد ضعیف موتور منجر می گردد. از آنجایی که مخلوط هوا و سوخت به دلیل خرابی سیم ها به درستی نمی سوزد، موتور نمی تواند با قدرت کامل خود کار کند.

خرابی وایر شمع مانع از جریان منظم جریان الکتریکی به شمع ها می شوند. به این ترتیب قدرت موتور ضعیف می گردد و خودرو به درستی کار نمی نماید.

7. شمع ها یا سیم ها آسیب دیده اند

ترک خوردگی یا ذوب شدن مشهود یکی از علائم خرابی وایر شمع پراید و پژو 405 است. برای آنالیز بهتر، تمام سطوح سیم ها را چک کنید. اگر متوجه ترک یا آسیب شدید باید دلیل را هر چه زودتر پیدا کنید.

در بیشتر موارد، تعمیر یا تعویض شمع ها و سیم ها می تواند مسائل خودرو را حل نماید. توجه به علائمی که در بالا آنالیز کردیم به برطرف سریع ایرادات خودروی شما یاری می نماید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه ای وبلاگ سطح دیتا

جمع بندی

در این مقاله با علائم خرابی وایر شمع در چند خودروی ایرانی آشنا شدیم. اگر راننده پژو 405، پراید یا سمند هستید به علائم بالا توجه کنید. با یاری این اطلاعات می توانید مسائل ماشین خود را زودتر پیدا و برطرف کنید.

سوالات متداول

عملکرد وایر شمع خودرو چیست؟

وایر شمع، کویل را به شمع ها متصل می نماید. زمانی که استارت می زنید، شارژ ایجادشده به وسیله وایر شمع به شمع ها منتقل می گردد. سپس به سیلندر یا میل لنگ می رود تا احتراق موتور را شروع کند.

علائم خرابی وایر شمع کدامند؟

عملکرد ضعیف موتور، لرزش ماشین در حالت درجا، سخت استارت خوردن و روشن شدن چراغ چک موتور از علائم خرابی وایر شمع هستند.

آیا خرابی وایر شمع می تواند باعث احتراق ناقص گردد؟

سیم های خراب با جریان الکتریکی وارد شده به موتور تداخل ایجاد می نمایند و مانع از تکمیل چرخه احتراق موتور می شوند. چرخه احتراق ناقص می تواند باعث از کار افتادن موتور گردد.

خدمات خودرو در محل

خدمات خودرو در محل

منبع: آچاره

به "آیا علائم خرابی وایر شمع را می شناسید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا علائم خرابی وایر شمع را می شناسید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید