تارا اتومات بخریم یا دنا اتومات؟ ، آگاهانه خرید کنید!

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، تارا اتومات بهتر است بخریم یا دنا اتومات؟ هر دو محصول در یک رنج قیمتی هستند اما توان متفاوتی دارند. بهتر است قبل از خرید حتما این گزارش را بخوانید.

تارا اتومات بخریم یا دنا اتومات؟ ، آگاهانه خرید کنید!
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

وبلاگ سطح دیتا - مجتبی اسماعیلی: تارا اتومات به پیشرانه TU5 پلاس 1.6 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتون متر گشتاور مجهز است. وزن این خودرو 1270 کیلوگرم است. دنا اتومات توربو نیز به پیشرانه EF7 توربو شارژ به قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتون متر مجهز است.

وزن این خودرو هم 1275 کیلوگرم است. هر دو خودرو برای انتقال قدرت به چرخ های جلو از گیربکس شش سرعته AT ساخت شرکت DAE چین استفاده می نمایند. با توجه به مشخصات فنی روی کاغذ دنا اتومات حداقل از لحاظ شتاب برنده رقابت است. اما در واقعیت هم همین طور است؟

زمستان پَرنده تابستان شرمسار!

همان طور که از نظرتان گذشت، پیشرانه توربوشارژ 150 اسب بخاری دنا اتومات می تواند 37 اسب بخار قدرت و 71 نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به تارا اتومات فراوری کند. این اختلاف توان بسیار قابل توجه است اما همواره در دسترس راننده نیست!

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

واقعیت این است که بسیاری از نقاط کشور ما گرمسیر هستند. پیشرانه توربو دنا اتومات هم به شدت به گرمای هوا و کیفیت سوخت حساس است. بدون تعارف باید گفت که دنا اتومات در فصل های گرم و به خصوص در ترافیک، توانی مشابه دنا تنفس طبیعی و شاید کمتر دارد!

اما تارا اتومات از پیشرانه تنفس طبیعی TUP پلاس استفاده می نماید که حداقل تمام توان پیشرانه همواره در دسترس راننده است. هر چند نسخه اتومات این خودرو از کشش چندان خوبی برخوردار نیست اما عملکرد یکنواختی دارد.

سیستم خنک کاری (Cooling pack)

اگر به داخل جلو پنجره دنا نگاه کنید دو عدد پروانه فن بزرگ می بینید که خودشان سد راه ورود هوا به موتور هستند! بعد از فن ها، رادیاتور واقع شده است و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز را داریم.

این چیدمان در تارا اتومات فرق دارد. رادیاتور در ابتدای مجموعه خنک کاری و با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت می نماید. فن ها در پشت رادیاتور قرار دارند و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته است.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

سیستم خنک کاری تارا اتومات بهتر از دنا است و همین نکته در فصول گرم یاری شایانی به خودرو می نماید. اما اگر دنا اتومات را حتی در سرما هم کمی تحت فشار بگذارید، به دلیل همین سیستم خنک کاری قدیمی و ضعیف با افت توان روبرو می شوید. از طرف دیگر سیستم خنک کاری گیربکس های DAE نیز چندان مناسب نیست چرا که از آب رادیاتور جهت خنک کردن خودش استفاده می نماید که این عامل شرایط را بدتر هم می نماید.

در مجموع باید گفت شما با دنا اتومات در موارد معدودی شتاب بسیار خوبی را تجربه می کنید اما با رسیدن به فصل گرما، ورود به منطقه ها گرم سیر یا تحت فشار قرار دادن خودرو، بالافاصله با افت شدید توان روبرو می شوید و توی ذوق شما می خورد. آن خودروی پر شتاب خیلی زود به خودرویی حتی ضعیف تر از نسخه تنفس طبیعی خود تبدیل می گردد.

گرما و ترافیک دو عاملی است که احتمال قرار گرفتن خودرو در شرایط آن بسیار زیاد است. پس در یک کلام تارا اتومات برای ترافیک، گرما و منطقه ها گرم سیری گزینه بهتری حتی از لحاظ توان خروجی است.

هندلینگ و سواری

شاید یک دنا پلاس در هوای خنک و یک اتوبان خلوت تارا اتومات را نقطه کند اما این قضیه احتمالا تا رسیدن به اولین پیچ شدید ادامه می یابد. یعنی جایی که مالک دنا باید روی ترمز بزند اما راننده تارا با اطمینان وارد پیچ می گردد!

تارا از پلت فرم به روز IKP1 استفاده می نماید که در مقابل پلت فرم قدیمی پژو 405 که دنا روی آن واقع شده است، حرف های زیادی برای گفتن دارد. هندلینگ و پایداری تارا به وضوح از دنا پلاس بهتر است و این نکته غیر قابل انکار است. سواری تارا اتومات نیز به دلیل استفاده از پلت فرم خوب و بعلاوه تعلیق عقب تازهتر تیر پیچشی در مقابل تعلیق قدیمی میل پیچشی در دنا نرم تر و بی صدا تر است.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

هر چند قیمت هر دو خودرو تقریبا یکی است اما کیفیت سواری و هندلینگ تارا یک کلاس بالاتر از دنا پلاس است.

تارا اولین خودرو ایرانی بود که به کنترل پایداری مجهز شد اما بر اساس استانداردهای 85 گانه تازه کلیه محصولات خودروسازان داخلی به کنترل پایداری مجهز خواهند شد.

طراحی و فضا سازی

شاید تنها فزونی دنا پلاس به تارا اتومات همین طراحی ظاهری و داخی اش باشد. دنا پلاس در ظاهر و داخل طراحی بهتری از تارا دارد و این نکته هم غیر قابل انکار است.

اما هر چه قدر فضای داخلی دنا پلاس زیبا است، غیر کاربردی هم هست! شیب بی حساب و کتاب داشبورد باعث می گردد تا پاهای سرنشینان جلو بین داشبورد و رودری ها گیر کند. برای خلاصی نسبی از این وضع مجبور هستید که صندلی های جلو را بیش از حد معمول به عقب ببرید و بخشی از فضای پای سرنشینان عقب را فدا کنید.

در مقابل تارا اتومات فضای داخلی ساده اما خوب و کاربردی دارد که برای چهار سرنشین کافی است.

امکانات رفاهی و ایمنی

تارا اتومات و دنا پلاس اتومات به امکانات نسبتا مناسبی مجهزند. سانروف، صندلی های برقی جلو، ایموبلایزر، مانیتور، دوربین دنده عقب، و… از جمله امکانات مشترک دو خودرو هستند. کنترل کشش و پایداری، نشانگر تعویض دنده، سنسور نور و باران و … امکاناتی هستند که روی تارا به صورت استاندارد وجود دارند اما دنا پلاس های فعلی آن را ندارند. بر اساس استانداردهای 85 گانه دنا پلاس های در حال فراوری به این امکانات هم مجهز هستند.

جمع بندی

در مجموع باید گفت که دنا پلاس در شرایط مطلوب، شتاب بهتری از تارا اتومات دارد و از لحاظ ظاهری و داخلی نیز زیبا تر از آن است. در مقابل تارا اتومات دردسرهای توربو را ندارد و توان آن همواره در دسترس راننده است. تارا سواری و هندلینگ بهتری دارد و فضای داخی آن هم خیلی بهتر از دنا است. به نظر می رسد که تارا اتومات گزینه بهتری برای خرید است. در حال حاضر قیمت تارا اتومات در بازار حدود 830 میلیون و دنا اتومات هم قیمتی معادل 915 میلیون تومان دارد.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران

به "تارا اتومات بخریم یا دنا اتومات؟ ، آگاهانه خرید کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تارا اتومات بخریم یا دنا اتومات؟ ، آگاهانه خرید کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید