چه اهرمی ضامن امنیت مرزهای ایران است؟

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، ارتباط با طالبان فراز و نشیبهای فراوانی را بخود دیده است، روزی به خاطر حمله به سرکنسولگری کشورمان و به شهادت رساندن کارکنان حاضر در آن، زمزمه هایی برای جنگ مستقیم با این گروه شنیده شد و امروز شاهد شرایطی هستیم که بواسطه آن، وزیر خارجه کشورمان با گروهی از آنها ملاقات می نماید.

چه اهرمی ضامن امنیت مرزهای ایران است؟

حضور نیروهای فرامنطقه ای و ناکامی آنها برای برقراری ثبات و آرامش در افغانستان، موجب شده است تا ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای با هدف برقراری صلح در افغانستان، گفتگوهایی را با این گروه پیگیری کند.

دکتر ظریف پس از ملاقات اخیر با ملابرادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان و هیأت همراه او گفت: این ملاقات در راستای کوشش های جمهوری اسلامی برای بازگشت صلح و ثبات به افغانستان انجام شد و مهم ترین هدف آن ترغیب طرف های افغان به گفت وگوهای بین الافغانی، تشویق به یافتن راهکار مسائل به وسیله گفت وگو، حمایت از تمام نیروهای افغان برای یافتن فصل مشترک همکاری در بیرون رفتن نیروهای خارجی و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی است. ملاقات دکتر ظریف و ملا برادر در ادامه ملاقاتهای مقامات مختلف افغانستان از جمله رییس جمهوری، رییس هیات اجرایی، هیات صلح، رهبران جهادی و شخصیت های موثر در افغانستان با مقامات ایرانی بود. البته این نخستین ملاقات نمایندگان طالبان از تهران نیست، چرا که اواخر شهریورماه گذشته نیز پس از توقف مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان، یک هیأت چهار نفری از این گروه به ریاست عبدالسلام حنفی، از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر، به تهران آمده و به گفته سهیل شاهین سخنگوی این گروه، با وزیر خارجه و سایر مقام های ارشد ایران ملاقات و گفت وگو نموده است.

علی رغم اینکه این ملاقاتها با بازتاب گسترده ای در رسانه های افغانستان روبرو شد و نقدهایی هم به این دوره از گفتگوها وارد شد، وزیرخارجه کشورمان در مصاحبه ای توضیح داد: غیرممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان نقشی نداشته باشند. هر چند این نقش نباید غالب باشد ما در منطقه و فراتر از آن، برای یاری به افغان ها در این تصمیم باید زمینه سازی کنیم نه اینکه آن را تحمیل کنیم.

با این تفاسیر به نظر می رسد تهران اصل را بر روابط با دولت مرکزی افغانستان گذاشته است، اما به هر حال گروه هایی چون طالبان در شرایط سیاسی این کشور اثرگذار بوده اند. از این رو، نگرانی هایی درباره مرزهای همجوار خود با افغانستان دارد و نباید از این نکته غافل شد که ایران در راستای امنیت داخلی و کاهش آسیب پذیری خود، با طالبان ملاقات و همکاری دارد. بنابراین سیاست ایران را نمی توان به مثابه مداخله در امور داخلی کشور دیگری دانست. تهران بارها اعلام نموده که مقام های کابل را در جریان اینگونه ملاقات ها گذاشته و آنچه گفتگوهای ایران با طالبان را موجب می گردد، تمایل ایران به برقراری صلح و ثبات در این کشور است که نفع تمامی مردم افغانستان را در بر دارد.

علاوه بر ایران، آمریکا هم که روزی با حمله نظامی، طالبان را از حاکمیت ساقط کرد و هدفش ریشه کنی این گروه بود، سالها است که با این گروه به مذاکره می نشیند. چین، پاکستان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نیز مذاکراتی با طالبان داشته اند. چین، چندی پیش برای میانجیگری در مذاکرات صلح افغانستان اعلام آمادگی کرد. هوآ چون ینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین در این باره گفت: چین از مذاکره بین طرفین درگیر در جنگ داخلی افغانستان، یعنی دولت این کشور و نیروهای طالبان پشتیبانی می نماید. ما آماده هستیم که در فرایند آشتی و صلح مطابق با خواست مردم افغانستان مشارکت کنیم.

رویه ایران همانند سایر کشورهای دیگر بوده و حتی بخشی از فرایند صلح است. هر چند در پاره ای از موارد بعضی بر این باورند که این ملاقاتها ممکن است شائبه حمایت ایران از طالبان را پررنگ کند و به رابطه دو کشور همسایه آسیب زند، اما دولت افغانستان نیک می داند که نگاه ایران به این کشور توسعه محور است. ایران می داند که هرگونه بی ثباتی در افغانستان امنیت داخلی ایران را هم به خطر می اندازد، بنابراین برقراری صلح و ثبات در افغانستان، به نفع ایران هم هست. علاوه بر ایران، کشورهای دیگر همجوار افغانستان هم با چنین هدفی بدنبال صلح و ثبات در این کشور هستند. این در حالی است که کشورهای فرامنطقه ای در پی ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه اند. باید پذیرفت که طالبان به بخشی از فرایند صلح در این کشور تبدیل شده است، لذا همکاری با طالبان برخلاف مصالح و امنیت ملی افغانستان نیست، بلکه می تواند به فرایند صلح یاری کند.

کارشناس سیاسی

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "چه اهرمی ضامن امنیت مرزهای ایران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه اهرمی ضامن امنیت مرزهای ایران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید