چرا موربیوس توانست در گیشه با وجود نقدهای منفی منتقدان بدرخشد؟

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، موربیوس توانست، برخلاف نقدهای منفی که دریافت نموده بود در گیشه خوش بدرخشد و با وجود اخبار بدی که پیرامون این فیلم منتشر شده بود، همچنان جایگاه اول باکس آفیس را در اولین اکران آخر هفته ای به خود اختصاص دهد. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد اما علت اصلی آن به این امر باز می شود که این فیلم قرار است در آینده عملکرد منحصربه فردی داشته باشد.

چرا موربیوس توانست در گیشه با وجود نقدهای منفی منتقدان بدرخشد؟

هشدار: در این مطلب خطر لو رفتن داستان فیلم موربیوس وجود دارد

قبل از اکران این فیلم، شک و تردیدهای زیادی درباره آن وجود داشت و از همان ابتدا، مطالب نادرستی در خصوص این کاراکتر اقتباس شده از داستان های کمیک مارول مطرح شده بود، چرا که این فیلم، اثری مستقل درباره یک شرور نسبتا ناشناخته از دنیای مرد عنکبوتی است که حتی در فیلم های مرد عنکبوتی هم حضور نداشته و پس از استقبال منفی از کاراکتر جوکر جرد لتو در جوخه انتحار، چنین تصور شد که انتخاب او برای نقش موربیوس هم مسئله ای را حل نخواهد کرد.

بنابراین چنین برداشت شد که فیلم موربیوس، پس از انتشار، با استقبال منفی هواداران و منتقدان روبه رو خواهد شد زیرا داستان، شخصیت ها و جلوه های بصری و روش های گیج کننده ای که فیلم از آن ها برای برقراری ارتباط با دنیای سینمایی مارول استفاده نموده قطعا باعث دلسرد شدن مخاطبین خواهند گشت.

با این حال، با وجود استقبال منفی منتقدین، موربیوس همچنان توانست در اولین روز اکران، در رتبه اول باکس آفیس قرار گیرد. البته با توجه به اینکه این فیلم یکی از فیلم های ابرقهرمانی دنیای سینمایی مارول است، جای تعجبی وجود ندارد که در اولین آخر هفته اکران خود در رتبه اول گیشه قرار بگیرد، اما می توان دلایل متعددی را برشمرد که سبب پیروزیت نسبی این فیلم در گیشه شده اند. سؤال دیگری که باید به آن اندیشید این است که آیا موربیوس می تواند حرکت صعودی خود را حفظ کند و به یکی از فیلم های پیروز گیشه تبدیل شود و رکورد فروش فیلم های ابرقهرمانی را بشکند؟

چرا فیلم موربیوس تا به این حد نقد شد؟

موربیوس پس از انتشار تریلر ابتدایی خود با استقبال منفی منتقدان سرتاسر دنیا روبرو شد و خب قطعا آن ها دلایل محکمی برای نقدها خود داشتند. بسیاری از منتقدان داستان و شخصیت های موجود در فیلم را مجذوب کننده نمی دانستند و جلوه های بصری فیلم هم آن قدر مقرون به صرفه قیمت و پیش پا افتاده بودند که اصلا به چشم نمی آمدند. همه این ها نقدهای بود که مردم و منتقدین بر اساس تریلرها و تیزرهای ابتدایی عنوان نموده بودند، بنابراین وقتی مشاهده شد که فیلم نهایی برای رفع نمودن این مسائل هیچ کاری انجام نداده همه چیز بدتر از قبل شد.

با این حال، یکی از بزرگ ترین مسائل، روشی بود که فیلم موربیوس از آن برای برقراری ارتباط با دنیای مارول استفاده نموده بود. از زمانی که اولین تریلر موربیوس، کرکس با نقش آفرینی مایکل کیتون را نشان داد، برآورد های زیادی در خصوص چند و چون ارتباط این فیلم با دنیای مارول مطرح شد. صحنه های پس از تیتراژ پایانی فیلم موربیوس سبب شد تا دریابیم که کرکس به طور تصادفی و به واسطه طلسم دکتر استرنج در پایان فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست به دنیا موربیوس فرستاده شده است. او موربیوس را دنبال نموده و به او پیشنهاد می دهد که با هم هم پیمان شوند و یک گروه شیطانی به نام شش خبیث را تشکیل دهند.

این صحنه ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند، زیرا نه تنها به نظر می رسد که این طلسم و نحوه تأثیر آن با نحوه عملکرد طلسم دکتر استرنج در راهی به خانه نیست مغایرت دارد، بلکه کرکس فقط مرد عنکبوتی را مقصر می داند و گویا اصلا نگران دوری از خانواده اش نیست. چیزهایی که با شخصیت او در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست کاملا مغایرت دارند.

یکی از انتقادهای رایج موجود در رابطه با فیلم های مارول سونی که در دنیای مرد عنکبوتی اتفاق می افتند اما مرد عنکبوتی در آن ها حضور ندارد این است که دیدنی چنین فیلم هایی به هیچ وجه، سرگرم کننده نیست. با این حال فیلم ونوم و دنباله آن تا حد زیادی پیروز شدند این قضیه را نقض کنند، اما موربیوس به لطف طرح داستانی و صحنه های ضعیف خود سبب شد که دوباره این انتقاد مطرح شود. حتی ایده راه اندازی گروه شش خبیث هم نتوانست جلوی انتقادها را بگیرد، زیرا راه اندازی این گروه به این معناست که فیلم های بیشتری قرار است با موضوع شخصیت های موجود در فیلم مرد عنکبوتی ساخته شوند اما قرار نیست مرد عنکبوتی در آن ها حضور داشته باشد و لذا هنوز تعیین نیست که چنین فیلم هایی مورد استقبال قرار خواهند گرفت یا نه. با توجه به همه نکاتی که در بالا گفته شود کاملا تعیین است که چرا موربیوس تا به این حد مورد انتقاد قرار گرفته است.

چرا با توجه به انتقادهای بد، موربیوس در گیشه نادیده گرفته نشد؟

با وجود اینکه فیلم موربیوس چندان چیزی برای گفتن ندارد، باز هم توانسته جایگاه اول گیشه را در افتتاحیه آخر هفته به خود اختصاص دهد اما دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. اولین و مهم ترین علتی که می توان برای این موضوع برشمرد این است که موربیوس یک فیلم ابرقهرمانی است و با توجه به محبوبیت و پیروزیت فیلم های ابرقهرمانی در چند دهه گذشته، حتی اگر از یک فیلم ابرقهرمانی تازه استقبال نشود، باز هم در اولین روز اکران، قطعا فیلم شماره یک باکس آفیس خواهد بود.

علاوه بر این همان طور که قبلا هم گفته شد، یکی از بزرگ ترین موضوعاتی که سبب مجذوب کنندهیت موربیوس شده، حضور افتخاری مایکل کیتون در نقش کرکس و برآورد درباره نحوه عملکرد این کاراکتر است، بنابراین حتی اگر کسی علاقه ای به دیدن فیلم موربیوس نداشته باشد، باز هم ممکن است فقط برای مشاهده اینکه کاراکتر کرکس در این فیلم چگونه ظاهر خواهد شد به سینما برود.

یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن این است که شاید بسیاری از مردم تصمیم گرفتند موربیوس را با وجود نقدهای منفی که در رابطه با این فیلم گفته شده بود یا حتی به خاطر نقدهای منفی زیادی که دریافت نموده بود مشاهده کنند. در رابطه با علت اول می توان گفت احتمالا بسیاری از مخاطبان آن قدر به این کاراکتر علاقه مند هستند که حتی با وجود نقدهای منفی، حاضر شدند به سینما بیایند تا کاراکتر محبوبشان را از نزدیک دیدن کنند و درباره س علت دوم هم می توان گفت که به احتمال زیاد همین نقدهای منفی سبب شده که مخاطبان کنجکاو شوند تا ببینند که فیلمی که تا این حد مورد انتقاد قرار گرفته چگونه فیلمی خواهد بود. بنابراین این نقدهای منفی به گونه ای برای فیلم موربیوس یک موهبت قلمداد می شوند چراکه باعث شدند حتی بسیاری از افرادی که هوادار این گونه فیلم ها نیستند هم برای دیدنش به سینماها بیایند. در حقیقت می توان یکی از دلایل پیروزیت فیلم های ونوم را هم همین موضوع دانست پس شاید این موضوع برای موربیوس هم صدق کند.

آیا موربیوس همچنان به پیروزیت خود در گیشه ادامه خواهد داد؟

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد که موربیوس توانست در اکران آخر هفته، مخاطبان زیادی را به سمت سینماها بکشاند، اما بعید به نظر می رسد که این فیلم بتواند به پیروزیت زود هنگام خود ادامه دهد. در حالی که موربیوس در رتبه اول قرار گرفته، تنها حدود 80 میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته شده است و از آنجایی که بازده باکس آفیس هر هفته به تدریج کاهش می یابد، به احتمال زیاد با گذشت زمان، رقم کلی باکس آفیس این فیلم چندان بالا نخواهد بود.

بر اساس بعضی گزارش ها، برای اینکه بگوییم موربیوس فیلم پیروزی بوده، باید حدود 300 میلیون دلار درامد داشته باشد و با توجه به اینکه در آغاز فروش، تنها 80 میلیون دلار عایدی را به همراه داشته، قطعا رسیدن به چنین سطحی برای این فیلم سخت خواهد بود. به خصوص با توجه به این امر که فیلم هایی مانند سونیک خارپشت 2 و جانوران شگفت انگیز 3: اسرار دامبلدور در هفته های آینده اکران خواهند شد و دیگر کسی به موربیوس توجهی نخواهد کرد.

آیا انتقادهای اجرا شده از موربیوس بر روی فروش این فیلم در گیشه تأثیر خواهند گذاشت؟

موربیوس با وجود نقدهای بدش توانست جایگاه اول باکس آفیس را از آن خود کند، اما استقبال ضعیفی که از فیلم شده به احتمال زیاد در آینده برای این فیلم مشکل ساز خواهد بود. با توجه به واکنش های منفی منتقدان درباره موربیوس که حتی قبل از اکران آن آغاز شده بود، بیشتر اخباری که درباره این فیلم به گوش می رسند حاوی نقدها زیادی در زمینه آن خواهند بود. بنابراین، هر کسی که هنوز موربیوس را ندیده، احتمالا از دیدن آن منصرف خواهد شد. با اینکه معمای فرستاده شدن کرکس به دنیای موربیوس توانست تا حد زیادی برای مخاطبان مجذوب کننده باشد اما شاید به فروش فیلم کمکی نکند. در واقع هر کسی که می خواهد نحوه ارتباط فیلم موربیوس با دنیای مرد عنکبوتی را بداند می تواند در اینترنت به مطالعه این موضوع بپردازد و با دیدن فیلم خودش را خسته نکند.

حتی این احتمال که کسی در آینده بخواهد فیلم موربیوس را به علت نقدها منفی که از آن شده دیدن کند بسیار اندک است. همان طور که پیش تر هم گفته شد، فیلم های ونوم بنا به همین دلایل برای بسیاری از افراد مجذوب کننده بودند، اما تفاوت های بسیار زیادی بین فیلم های ونوم و موربیوس، وجود دارد و می توان آن ها را هم از نظر انتقادی و هم از نظر اقتصادی از این فیلم متمایز نمود. در حالی که هر سه فیلم در راتن تومیتو امتیاز بسیار پایینی را کسب نموده اند، فیلم های ونوم و ونوم: بگذارید کارنیج بیاید به ترتیب امتیازهای 30 درصد و 58 درصد را از آن خود نموده اند و این در حالی است که موربیوس در زمان اکران، امتیاز بسیار پایین تری یعنی 16 درصد را کسب نموده است.

این امتیاز پایین ممکن است باعث شود مردم فکر کنند موربیوس فیلم خیلی بدی است و ارزش آن را ندارد که به خودشان زحمت بدهند و برای دیدنی آن به سینما بروند. علاوه براین، هر دو فیلم ونوم با وجود استقبال منفی منتقدان توانستند بیش از 100 میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروش کنند، بنابراین آن ها توانستند به سود هنگفتی دست پیدا کنند در حالی که موربیوس کار سخت تری را پیش رو خواهد داشت زیرا این فیلم در آخر هفته افتتاحیه خود تنها حدود 80 میلیون دلار عایدی را در برداشت.

البته موربیوس با وجود نقدهای بدی که دریافت نموده در همان ابتدای کار شکست نخورد و به یک فیلم سوخته تبدیل نشد اما همان طور که در بالا شرح دادیم این فیلم برای پیروزیت راه سختی را در پیش دارد. عواملی که مردم را از کاراکتر موربیوس با بازی جرد لتو دور می کنند تا زمانی که این فیلم در سینماها اکران می شود همچنان به قدرت خود باقی خواهند ماند و معدود عواملی که مردم را به سمت دیدنی فیلم می کشانند هم می توانند در آینده کارایی خود را از دست بدهند. با وجود شرایط فعلی، می توان موربیوس را به عنوان یکی از آن دست فیلم های سونی در نظر گرفت که از نام تجاری اسپایدرمن در دنیای مارول استفاده نموده اما نتوانست به پیروزیت چندانی دست پیدا کند.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا موربیوس توانست در گیشه با وجود نقدهای منفی منتقدان بدرخشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا موربیوس توانست در گیشه با وجود نقدهای منفی منتقدان بدرخشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید