هومان اسعدی: جشنواره موسیقی جوان دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، تهران (پانا) - هومان اسعدی می گوید جشنواره دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است و حمایت از موسیقی های بومی، هویتی و هنری جزء وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

هومان اسعدی: جشنواره موسیقی جوان دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هومان اسعدی، موسیقیدانی که دبیری 9 دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته، درباره فرایند جشنواره طی دوره های اخیر گفت: جشنواره طی همه این دوره ها، سیاست بنیادین مستمر و واحدی داشته است. یکی از ویژگی هایی که در تمامی دوره ها در نظر گرفتیم، ارزیابی داخلی و درونی، آنالیز نقاط ضعف و قوت بخش اجرایی و بخش محتوایی جشنواره بوده است و همین مسئله باعث اصلاحات و تغییراتی نیز شده است.

وی در مورد حذف بخش حفظ کل ردیف در دوره پانزدهم جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه نمود: بدنه اصلی جشنواره در بخش موسیقی دستگاهی مبتنی بر ردیف، دستگاه ها و روایت های مختلف ردیف است، اما برگزاری دقیق آزمون حفظ کل ردیف به صورت مجازی بسیار سخت است به همین علت در این دوره این بخش به تعویق افتاد تا زمانی که بازگشت به سیستم حضوری ممکن گردد.

اسعدی درباره بخش آهنگسازی و آفرینش در تکنوازی بیان داشت: چندین سال بود که برخی از دوستان آهنگساز ما پیشنهاد می دادند از آنجایی که این جشنواره ابعاد مختلف موسیقی های هنری و جدی را پوشش می دهد، حیف است که آهنگسازی هم اینجا گنجانده نگردد. مخصوصاً آقای کیاوش صاحب نسق که در این سال ها پیشنهادات خوبی داشتند و در نهایت سال جاری برای دوره پانزدهم، تصمیم بر این شد که به چند علت آهنگسازی به جشنواره اضافه گردد. به طور کلی سیاست و تمرکز جشنواره موسیقی جوان بر روی فعالیت های انفرادی و تکنوازی و تکخوانی است و از آنجایی که آهنگسازی هم فعالیتی انفرادی است، می تواند درکنار سایر بخش ها با همان هدف و تمرکز اصلی قرار گیرد. سال جاری اولین تجربه برگزاری این بخش را داشتیم، هر چند که تجربه تقریباً مشابهی را در بخش دیگری تحت عنوان آفرینش در تکنوازی نیز داشتیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه نمود: من فکر می کنم این جشنواره به مقدار کافی روی سنت، ردیف، و رپرتوارهای کلاسیک تاکید محکمی داشته است و جای خالی یک بخش خلاقانه مستقل خالی بوده است. به همین علت در بخش آفرینش در تکنوازی و نیز در بخش آهنگسازی سعی کردیم مقداری بازتر برخورد گردد که بحث خلاقیت هم بیشتر مجال بروز پیدا کند. خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفت به طوری که 100 اثر قابل توجه در بخش آهنگسازی به رقابت با هم پرداختند.

اسعدی در پاسخ به این سوال که چرا سازهایی همانند پیانو و ویلن ایرانی درجشنواره از دوره هفتم تا به امروز حضور نداشته اند، گفت: من در رابطه با این مسئله سه موضع دارم یکی در مقام دبیر این جشنواره است که هیچ گاه نظر شخصی خودم را وارد نمی کنم و همه چیز با مشورت استادان و شوراهای تخصصی مربوطه پیش می رود که در این مقام تا به این لحظه برآیند نظرات این بوده است که فعلاً همین شرایط فعلی و ترکیب سازها حفظ گردد. موضع دیگرم به عنوان یک شخص حقیقی که به انواع مختلف موسیقی علاقه دارم این است که خوب است که این دو ساز در جشنواره شرکت داده گردد، و نظر سوم من به عنوان موسیقی شناس یا به اصطلاح اتنوموزیکولوگ این است که باید حدود و ثغوری در این زمینه تعریف گردد و معتقدم این جشنواره با پشتوانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید الگویی بدهد که اختلاط حوزه ها را ترویج کند یعنی موسیقی کلاسیک ایرانی در ناب ترین و عالی ترین حالتش با سازهای کلاسیک ایرانی اجرا می گردد.

وی که دبیری 9 دوره جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته در مورد تک مرحله ای بودن بخش موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره گفت: قطعاً تمام بخش های جشنواره بهتر است به صورت دو مرحله ای برگزار گردد اما این اتفاق یک علت راهبردی و یک علت فنی داشت. علت راهبردی آن این بود که با توجه به اینکه این دوره خیلی دیر شروع به کار کرد و اصلاً سابقه نداشته است در تاریخچه این هشت، نه سال اخیر که این قدر دیر وزارت ارشاد بخواهد به فکر جشنواره بیفتد، تقریباً عید بود که جشنواره رسماً شروع به کار کرد، و همواره قبل از عید فراخوان منتشر می شد، به خاطر همین ما با چالشی زمانی روبه رو بودیم که اساساً برگزاری جشنواره سال جاری با توجه به محدودیت های زمانی مقدور است یا نه؟ مسئله برگزاری و عدم برگزاری بود یا حذف یک بخش، در آن شرایط ما ناچار بودیم که برنامه استراتژیکی بچینیم که هیچ بخشی حذف نگردد و زمان بندی مان هم برسد و به خاطر همین به این نتیجه رسیدیم که ناچاریم برخی از بخش ها را مثل بخش نواحی که تکثر و تنوع زیادی دارد به صورت یک مرحله ای برگزار کنیم. اما علتی فنی هم داشتیم که چون در این دوره از ابتدا رپرتوارهای تعیینی برای این بخش تعیین شده بود دقت ارزیابی ها به صورت تک مرحله ای را ممکن می کرد.

اسعدی در پاسخ به استمرار جشنواره به واسطه ابراز نگرانی برخی داوران، گفت: من نگرانی چندانی ندارم چرا که جشنواره دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است و حمایت از موسیقی های بومی، هویتی و هنری جزء وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به هر حال شرایط موسیقی در مملکت، در کل، شرایط ایده آلی نیست و این جشنواره شبیه به یک معجزه در حال برگزاری است و این مسئله شاید باعث گردد که نگرانی هایی از تداوم و استمرار آن وجود داشته باشد، اما به نظر من قطعاً جشنواره ادامه پیدا خواهد نمود. البته ممکن است ترکیب و ساختار آن تغییر کند اما بعید است که بتوان آن را حذف کرد و اگر این کار انجام گردد، کاری بسیار غیرعاقلانه و غیرفرهنگی است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "هومان اسعدی: جشنواره موسیقی جوان دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هومان اسعدی: جشنواره موسیقی جوان دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید