فارنژیت یا التهاب حلق چیست و علل و راه های درمان آن را بدانیم

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، فارنژیت التهاب حنجره است که در پشت گلو قرار گرفته است. اغلب به سادگی آن را به عنوان گلودرد می شناسند. فارنژیت بعلاوه می تواند باعث خارش در گلو و مشکل بلع گردد. فارنژیت به دلایل مختلفی مثل حساسیت، عفونت باکتریایی و ویروسی بروز پیدا می نماید.

فارنژیت یا التهاب حلق چیست و علل و راه های درمان آن را بدانیم بسیاری از افراد با التهاب گلو درگیرند. فارنژیت به دلایل مختلفی مثل حساسیت، عفونت باکتریایی و ویروسی بروز پیدا می نماید. با شناسایی این موارد و برخورد صحیبح با هر یک از آن ها می توان التهاب گلو را تسکین داد و حتی در بسیاری از موارد آن را درمان کرد. در ادامه به علائم و نشانه های این بیماری و راه های درمان آن اشاره خواهیم کرد.

التهاب گلو یا فارنژیت چیست

فارنژیت التهاب حنجره است که در پشت گلو واقع شده است. اغلب به سادگی آن را به عنوان گلودرد می شناسند. فارنژیت بعلاوه می تواند باعث خارش در گلو و مشکل بلع شود.

به گفته انجمن استئوپاتیک آمریکا (AOA)، گلودرد ناشی از بیماری فارنژیت یکی از رایج ترین بیماری هاست که افراد به خاطر آن به دکتر مراجعه می نمایند. التهاب گلو معمولا در فصول سرد بیشتر اتفاق می افتد. به خاطر همین است که در طول زمستان بیشتر دچار خارش و عفونت گلو می شویم.

علت التهاب گلو

عوامل متعدد ویروسی و باکتریایی وجود دارد که می توانند باعث التهاب گلو شوند. از جمله:

* سرخک

* آدنوویروس (یکی از علل سرماخوردگی)

* آبله مرغان

* کروپ (بیماری شایع دستگاه تنفسی در بچه ها)

* استرپتوکوک گروه A (یک نوع باکتری)

ویروس ها شایع ترین علت گلودرد هستند. اغلب التهاب گلو از طریق عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا مونونوکلئوز ایجاد می شود. عفونت های ویروسی به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند و درمان تنها برای یاری به کاهش علائم، لازم است.

به ندرت، فارنژیت ناشی از عفونت باکتریایی است. عفونت های باکتریایی احتیاج به آنتی بیوتیک دارند. شایع ترین عفونت باکتریایی در گلو، گلودردیست که از طریق استرپتوکوک گروه A ایجاد می شود. علل نادر آن عبارتند از گنوره، کلامیدیا و کورینه باکتریوم که همه از انواع گلودردهای باکتریایی هستند.

ریسک فاکتورهای ابتلا به فارنژیت:

* سابقه قبلی آلرژی

* سابقه ی عفونت های مکرر سینوسی

* سیگار کشیدن و یا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار

هر دو نوع ویروسی و باکتریایی فارنژیت واگیردار هستند و میکروارگانیسم های عامل فارنژیت تمایل به زندگی در بینی و گلو دارند. فرد مبتلا به بیماری با سرفه یا عطسه قطرات ریزی که حاوی ویروس یا باکتری هستند را در هوا آزاد می نماید و از راه های زیر باعث آلوده شدن سایرین می شوند:

* تنفس مستقیم قطرات ریز

* لمس اشیاء آلوده و سپس لمس صورت خود

* مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های آلوده

به همین علت شستن دست ها قبل از خوردن غذا یا لمس صورت خود لازم است. معمولا عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، طی 7 تا 10 روز بهبود می یابد، اما به علت وجود دوره کمون، قبل از ظاهر شدن علائم بیماری به سایرین منتقل می شود. با توجه به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، فرد با ماندن در خانه تا زمانی که دیگر تب ندارد و مصرف آنتی بیوتیک به مدت حداقل 24 ساعت، می تواند از توسعه گلودرد استرپی پیشگیری کند.

قرار گرفتن مکرر در معرض سرماخوردگی و گلودرد می تواند خطر ابتلا به بیماری التهاب گلو (فارنژیت) را افزایش دهد. این به خصوص برای افرادی که مشاغل آن ها مربوط به مراقبت های بهداشتی، آلرژی و بعلاوه کسانی که عفونت های مکرر سینوس دارند، صادق است. قرار گرفتن در معرض دود و آلاینده ها نیز ممکن است خطر ابتلا به فارنژیت افزایش دهد.

علائم فارنژیت چیست

دوره بروز علائم مربوط به التهاب گلو معمولا دو تا پنج روز است. علائم و نشانه های فارنژیت بستگی به شرایط زیر دارد.

علاوه بر گلو درد، خشکی گلو یا سرفه های خشک و یا آنفولانزا ممکن است باعث موارد زیر شود:* عطسه کردن

* آبریزش بینی

* سردرد

* سرفه کردن

* خستگی

* بدن درد

* لرز

* تب (تب درجه پایین با تب بالا در ارتباط با آنفولانزا)

علاوه بر گلو درد، علائم مونونوکلئوز شامل موارد زیر است:

* تورم غدد لنفاوی

* خستگی شدید

* تب

* دردهای عضلانی

* ناراحتی عمومی

* از دست دادن اشتها

گلودرد استرپتوکوکی، نوع دیگری از فارنژیت، بعلاوه می تواند باعث علائم زیر شود:* مشکل در بلع

* گلو قرمز با تکه های سفید یا خاکستری

* تورم غدد لنفاوی

* تب

* لرز

* از دست دادن اشتها

* حالت تهوع

* طعم غیر معمول در دهان

طول دوره مسری نیز بستگی به شرایط اساسی شما دارد. اگر شما عفونت ویروسی دارید، تا زمانی که تب تکرار شود، شما قادر به انتقال بیماری هستید. در واقع از آغاز تا زمانی که دوره درمان با آنتی بیوتیک ها نتیجه دهد، مسری هستید.

معمولا سرماخوردگی کمتر از 10 روز طول می کشد. علائم، از جمله تب، ممکن است حدود سه تا پنج روز ادامه داشته باشد. اگر فارنژیت همراه با ویروس سرماخوردگی باشد، دوره درمان و نقاهت شما تقریبا طولانی مدت است.

چگونه التهاب گلو تشخیص داده می شود

معاینه بدنی

اگر در معرض علائم فارنژیت هستید، پزشک به گلو نگاه می نماید. او تکه های سفید یا خاکستری، تورم و قرمزی را آنالیز می نماید. پزشک ممکن است به گوش ها و بینی شما نگاه کند. برای آنالیز و تشخیص گره های لنفاوی متورم، آنها گردن شما را خوب لمس و معاینه می نمایند.

ریشه یابی علل درد گلو

اگر دکتر شما را متقاعد کند که دچار گلو درد از نوع باکتریایی هستید احتمالا برای نمونه گیری ترشحات گلو شما از یک سواب پنبه استفاده خواهد نمود. بیشتر پزشکان قادر به انجام آزمایش کامل سریع در مطب خود هستند. اگر آزمایش برای استرپتوکوک مثبت باشد، در عرض چند دقیقه پزشک متوجه می شود. اما در بعضی موارد، سواب به آزمایشگاه ارسال می شود تا نتایج به مدت حداقل 24 ساعت معین شود.

آزمایش خون

اگر پزشک شما مشکوک به یکی دیگر از علائم فارنژیت باشد، ممکن است از شما تست خون بگیرد. یک نمونه کوچک از خون شما گرفته می شود و سپس برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. این آزمایش می تواند مشخص کند که آیا شما دارای مونوکلوسیس (عفونت باکتریایی) هستید. برای مشخص اینکه آیا شما نوع دیگری از انواع عفونت ها را دارید یا نه، ممکن است یک آزمایش کامل خون (CBC) از شما گرفته شود.

تشخیص های افتراقی فارنژیت چیست؟

لارنژیت: یا التهاب حنجره و تارهای صوتی که در جلوی گلو واقع شده است، که التهاب تارهای صوتی باعث خشونت صدا و در بعضی از افراد از بین رفتن کامل صدا به طور موقتی می شودو تحت فشار گذاشتن تارهای صوتی باعث این التهاب می شود و سایر علل عبارتند از:

* آلرژی

* بازگشت اسید معده یا رفلاکس

* عفونت های ویروسی و باکتریایی

التهاب لوزه ها: لوزه ها مجموعه ای از بافت هستند که در دو طرف حلق قرار دارند، این التهاب نتیجه عفونت ویروسی یا باکتریایی است. عفونت باکتریایی می تواند ناشی از استرپتوکوک گروه A باشد و معمولا به صورت خودبه خود یا با دوره کوتاهی از مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابد و در شرایط شدیدتر با عمل جراحی لوزه را برمی دارد، علائم التهاب لوزه و التهاب حلق یکی است مانند:

* گلو درد

* قرمزی و تورم لوزه ها

* نقاط سفید یا زرد در لوزه ها

* دشواری در بلع

* درد شکم

* سردرد

* سفتی گردن

زخم های گلو: که حاوی چرک هستند و در گلو، تارهای صوتی یا مری قرار دارند، علل زخم گلو عبارتند از:

* عفونت های ویروسی و باکتریایی

* آسیب به بافت پوشاننده گلو

* شیمی درمانی

* اسید معده ناشی از استفراغ یا بازگشت اسید

علائم این بیماری نیز مشابه فارنژیت است و عبارتند از:

* مشکل یا درد هنگام بلعیدن

* ضایعات چرکی سفید در گلو

* تب

* لرز

* تورم غدد لنفاوی

* حالت تهوع

  1. کاندیدیازیس در اورژانس
  2. دیفتری
  3. مدیریت اورژانس خروسک (لارنگو تراکئو برونشیت)
  4. مدیریت اورژانسی گونوره
  5. مدیریت اورژانسی اپی گلوتیت اطفال
  6. اپیگلوتیت
  7. بیماری دست و پا و دهان در اورژانس
  8. هرپس سیمپلکس در اورژانس
  9. مونونوکلئوز عفونی در اورژانس
  10. فارنژیت اطفال
  11. آبسه اطراف لوزه در اورژانس
  12. پنومونی، مایکوپلاسما
  13. آبسه پشت حلقی
  14. تب روماتیسمی در اورژانس
  15. مخملک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر از طریق افراد مبتلا به فارنژیت، باید به پزشک مراجعه نمایند:

* علائم بیش از 10 روز طول بکشد.

* دشواری شدید یا درد در هنگام بلعیدن

* دشواری در تنفس

* ضایعات دانه مانند پوستی

درمان فارنژیت چیست؟

درمان های خانگی

اگر ویروس عامل فارنژیت باشد، مراقبت های خانگی به کاهش علائم یاری می نمایند، مراقبت های خانگی شامل موارد زیر است:

* نوشیدن میزان زیادی مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن

* خوردن سوپ گرم

* غرغره کردن آب نمک گرم (1 قاشق چایخوری نمک در هر 8 اونس آب)

* استفاده از مرطوب نماینده هوا

* استراحت در خانه تا زمان بهبودی کامل

* مصرف داروهای بدون نسخه جهت تسکین درد و تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن

درمان التهاب گلو

شاید برایتان سوال باشد که برای التهاب گلو چی خوبه؟ در این قسمت به 10 مورد برای درمان سریع التهاب گلو اشاره نموده ایم:

1. سرکه سیب

سرکه سیب یک نوشیدنی اسیدی است که برای طعم دهی در بیشتر غذاها استفاده می شود. آیا می دانستید که این نوشیدنی علاوه بر طعم خوبی که به غذا می دهد دارای خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی است؟

پس اگر در آشپزخانه تان این سرکه جادویی را دارید، وقت را برای درمان فارنژیت تلف نکنید! سرکه سیب چندین ماده مغذی و ویتامین دارد که می تواند سیستم ایمنی بدنتان را قوی تر و سطح pH بدن را متعادل کند. برای استفاده از سرکه سیب در درمان فارنژیت می توانید یکی از دستورالعمل های زیر را انجام دهید:

- حدود یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و آن را به خوبی مخلوط کنید. سپس برای خوش طعم شدن و بعلاوه درمان التهاب گلو میزانی عسل به آن اضافه کنید و به آرامی آن را بنوشید. می توانید این مخلوط را یک یا دو بار در روز درست کنید و تا زمانی که حالتان بهتر شود از آن بنوشید.

- یک قاشق غذاخوری نمک، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک فنجان آب گرم را با هم مخلوط نموده و هر 15 دقیقه یک بار این محلول را غرغره کنید. با این کار گلودرد و علائم دیگر آن به مرور زمان بهتر می شوند.

2. فلفل کاین

یکی دیگر از داروهای خانگی مؤثر و رایج در درمان عفونت های دستگاه تنفسی فلفل کاین است. در گذشته از این فلفل برای طعم دهی بی نظیر غذا و سم زدایی بدن استفاده می شد. در فلفل کاین ترکیبی به نام کپسایسین وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتری است.

این ماده طبیعی درد ها و التهابات شما را کمتر نموده و با عفونت های بدنتان مبارزه می نماید. برای استفاده از فلفل کاین در درمان فارنژیت می توانید یکی از دستورات زیر را انجام دهید:

- نصف قاشق چای خوری فلفل کاین را در یک لیوان آب داغ بریزید و آن را به خوبی مخلوط کنید. برای بیشتر کردن خاصیت دارویی این مخلوط می توانید یک قاشق غذاخوری آب لیمو را هم به آن اضافه کنید. هر روز چندین بار این محلول را غرغره کنید تا بعد از چند روز حالتان بهتر شود.

- یک چهارم قاشق چای خوری فلفل کاین و کمی عسل و آب لیمو را در یک فنجان آب گرم بریزید و به خوبی مخلوط کنید. تا زمانی که حالتان بهتر شود می توانید در طول روز، هر بار میزانی از این نوشیدنی را به آرامی میل کنید.

3. آب نمک

نمک در هر آشپزخانه ای وجود دارد. غرغره کردن با آب نمک گرم از قدیم تا به حال یکی از یک روش های ساده و مؤثر برای درمان گلو درد بوده است. جالب است بدانید که این ماده طعم دهنده غذا ،که خیلی ساده از کنار آن می گذریم، می تواند به راحتی باکتری یا ویروس های ایجاد نماینده فارنژیت را از بین ببرد.

برای استفاده از نمک در درمان فارنژیت طبق دستور زیر عمل کنید:

- سه قاشق چای خوری نمک (ترجیحا نمک دریا؛ ولی اگر ندارید همان نمک معمولی هم عالی است) را در دو فنجان آب گرم بریزید و آن را به خوبی مخلوط کنید تا نمک به خوبی حل شود.

- این مخلوط را غرغره کنید اما آن را قورت ندهید. بعد از غرغره کردن، آب را بیرون بریزید.

- به مدت یک الی دو روز، می توانید چندین بار در روز آب نمک را غرغره کنید.

4. عسل

خب! نوبت درمان باستانی فارنژیت رسید. سابقه استفاده از عسل برای درمان بسیاری از بیماری ها به هزاران سال قبل بر می شود. مطالعاتی که به تازگی اجرا شده اند نشان داده اند که عسل برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی خیلی بهتر از داروهای شیمیایی عمل می نماید. این ماده مغذی دارای خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است و به راحتی با هر عفونتی مبارزه می نماید و درمان را آسان تر می نماید. برای استفاده از عسل در درمان فارنژیت می توانید یکی از دستورات زیر را انجام دهید:

- سرکه سیب و عسل را به یک مقدار در ظرف ریخته و آن را به خوبی هم بزنید. برای کم کردن درد و علائم فارنژیت می توانید هر چهار ساعت یک قاشق غذاخوری از این مخلوط میل کنید.

- یک قاشق چای خوری عسل را در یک فنجان آب گرم بریزید و آن را هم بزنید تا عسل کاملا حل شود. سپس نصف یک لیمو را آب بگیرید و به مخلوط اضافه کنید و دوباره هم بزنید. در طول روز هر چند ساعت یک بار کمی از این مخلوط میل کنید.

5. نارون لغزنده

پودر نارون لغزنده از پوست درخت نارون بدست می آید و از گذشته تا کنون در طب سنتی برای درمان گلودرد استفاده می شده است. به این علت به این ماده لغزنده می گویند که بعد از مخلوط شدن با آب، حالت ژله ای و نرم پیدا می نماید. این ژل می تواند به راحتی درد گلو و التهابات آن را کاهش دهد.

برای استفاده از نارون لغزنده در درمان فارنژیت می توانید یکی از دستورالعمل های زیر را انجام دهید:

- دو قاشق چای خوری پودر نارون لغزنده را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و آن را به خوبی هم بزنید. سپس روی آن را به مدت 5 دقیقه با یک ظرف بپوشانید تا به خوبی دم بکشد. بعد از آن می توانید این چای را دو بار در روز میل کنید. برای درمان سریع تر چندین بار در روز این چای را دم نموده و بنوشید.

-قرص های عصاره نارون لغزنده را از فروشگاه ها و داروخانه های معتبر تهیه نموده و مصرف کنید.

توجه: خانم های باردار یا شیرده نباید نارون لغزنده را مصرف نمایند!

6. ریشه شیرین بیان

هزاران سال است که از ریشه شیرین بیان برای درمان گلودرد استفاده می شود. این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید و به درمان عفونت ها و بیماری ها یاری می نماید.

برای استفاده از ریشه شیرین بیان در درمان فارنژیت می توانید طبق یکی از دستورات زیر عمل کنید :

- یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان خرد شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را کمی هم بزنید. سپس سر آن را با یک ظرف بپوشانید و بگذارید پنج دقیقه دم بکشد. برای خوش طعم شدن و افزایش خاصیت دارویی این نوشیدنی، یک قاشق چای خوری آب لیمو را صاف کنید و به آن اضافه کنید. تا زمان بهبودی می توانید روزی یک بار این نوشیدنی را بنوشید و از خواص دارویی آن بهره ببرید.

- یک و نیم قاشق غذا خوری پودر شیرین بیان و عسل را در یک لیوان آب ولرم بریزید و با یک قاشق آن را به خوبی مخلوط نموده و روزی یک بار این نوشیدنی را میل کنید.

- علاوه بر موارد بالا می توانید برای بهتر کردن گلویتان، آب نبات های حاوی شیرین بیان را مصرف کنید.

توجه: مصرف شیرین بیان برای افرادی که دیابت، فشار خون بالا، بیماری آدرنال، کاهش عملکرد کلیه یا کبد دارند ضرر دارد!

7. زنجبیل

زنجبیل سرشار از موادی است که خواص ضد التهابی دارند و برای درمان التهاب، ورم حلق و کاهش درد آن عالی است. این ماده خوش عطر، ویروس ها و باکتری ها را به راحتی از بین برده و عفونت را درمان می نماید. برای استفاده از زنجبیل در درمان فارنژیت می توانید یکی از دستورالعمل های زیر را انجام دهید:

- یک قاشق چای خوری ریشه زنجبیل خرد شده و یک فنجان آب را درون یک ظرف ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا به مدت 5 دقیقه بجوشد. سپس ظرف را کنار بگذارید تا کمی خنک شود. می توانید چند قطره آب لیمو به آن اضافه نموده و به صورت گرم 2 الی 3 بار در روز میل کنید.

- می توانید یک تکه کوچک از زنجبیل را چندین بار در روز بجوید تا علائم فارنژیت کمتر شود.

8. زردچوبه

زردچوبه علاوه بر اینکه طعم دهنده عالی محسوب می شود، یکی از موادی است که خاصیت ضد عفونی نمایندگی و ضد التهابی قوی ای دارد. برای استفاده از زردچوبه در درمان فارنژیت می توانید یکی از دستورالعمل های زیر را انجام دهید:

- نصف قاشق چای خوری زردچوبه و نصف قاشق چای خوری نمک معمولی را در یک فنجان آب گرم بریزید و به خوبی مخلوط نموده و دو بار در روز آن را غرغره کنید.

- نصف قاشق چای خوری زردچوبه و میزان کمی پودر فلفل سیاه را در یک لیوان شیر داغ بریزید و آن را به خوبی مخلوط کنید و به آرامی بنوشید. اگر می خواهید سریع تر خوب شوید این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز میل کنید.

9. ریشه مارشمالو

در هزاران سال قبل مصریان باستان از ریشه مارشمالو و عسل برای درمان گلودرد استفاده می کردند. ریشه این گیاه سوزش گلو را درمان نموده و با ایجاد لایه ای مخاطی بر روی حلق و گلو از آسیب بیشتر به آن جلوگیری می نماید.

برای استفاده از ریشه مارشمالو در درمان فارنژیت طبق دستور زیر عمل کنید:

- یک قاشق غذاخوری ریشه مارشمالو خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.

- یک ظرف بر روی آن بگذارید و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید.

- بگذارید مخلوط کمی خنک شود. سپس آن را صاف کنید و میزانی عسل به آن اضافه کنید.

- برای درمان فارنژیت هر روز 2 الی 3 فنجان از این چای گیاهی درست نموده و میل کنید.

توجه: ریشه مارشمالو قند زیادی دارد و به همین علت خانم های باردار یا شیرده یا افراد دیابتی نباید آن را مصرف نمایند!

10. سیر

نوبت به داروی جادویی رسید! سیر یک ماده غذایی عالی و بی نظیر است که صدها خاصیت دارد. نباید اجازه دهید که بوی آن باعث شود از این ماده غذایی غفلت کنید. سیر به علت خاصیت ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی که دارد یکی از درمان های عالی و سریع برای بیماری های حلق و بینی است. در این گیاه ترکیبی فعال به نام آلیسین وجود دارد که باکتری های دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش را از بین می برد.

اگر از بوی سیر خوشتان نمیاد می توانید بعد از مصرف آن کمی چای سبز بنوشید یا یک برگ نعناع بجوید. برای استفاده از سیر در درمان فارنژیت می توانید یکی از دستورات زیر را انجام دهید:

چند قطره روغن سیر را به یک چهارم فنجان آب گرم اضافه کنید و هر روز یک یا دو بار آن را غرغره کنید. این کار را 2 الی 3 روز متوالی انجام دهید.

یک قاشق چای خوری سیر رنده شده، یک چهارم قاشق چای خوری دارچین و میزان کمی فلفل کاین را درون یک فنجان آب در حال جوشیدن بریزید و در آن را ببندید و بگذارید دو دقیقه دیگر بجوشد. سپس ظرف را کنار بگذارید تا خنک شود. پس از خنک شدن آن را صاف کنید. برای کمتر کردن علائم فارنژیت این چای را دو بار در روز ، به صورت ولرم بنوشید.

در صورتی که دهانتان با خوردن سیر تازه نمی سوزد، می توانید پوست یک حبه سیر تازه را بگیرید و آن را نصف کنید و در دهان خود قرار دهید. هر چند وقت یکبار آن را در دهانتان بچرخانید و بمکید تا آلیسین درون آن خارج شود. برای درمان سریع تر، تا چند روز این کار را انجام دهید.

نکات اضافی

یکی از غذاهایی که برای درمان گلودرد مفید است سوپ مرغ یا سوپ پای مرغ است. پای مرغ در درمان انواع بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن معجزه می نماید!

- در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید؛ زیرا بدنتان در طول بیماری آب از دست می دهد.

- می توانید از یک دستگاه بخارساز بهره ببرید یا یک ظرف آب بر روی بخاری بگذارید و بخار آن را استنشاق کنید تا گلویتان خشک نشود.

- از استفاده از دخانیات و یا قرار گرفتن در معرض دود آن خودداری کنید؛ زیرا التهاب گلویتان را بیشتر می نماید.

- همواره یادتان باشد باید به مقدار کافی استراحت کنید تا بدنتان بتواند خودش را درمان نموده و با بیماری ها مبارزه کند.

راهکارها و نکاتی که معرفی کردیم باعث می شوند که علائم بیماری تان کمتر شود و زودتر به بهبودی دست پیدا کنید. با این حال اگر این درمان های خانگی تاثیر نداشتند و یا علائمتان بیشتر از یک هفته همچنان ادامه داشت، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت دکترچک

سایت دکترتو

منبع: راسخون

به "فارنژیت یا التهاب حلق چیست و علل و راه های درمان آن را بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارنژیت یا التهاب حلق چیست و علل و راه های درمان آن را بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید