ساماندهی گِلال پای در گِل

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، خبرنگاران/لرستان گلال رودخانه ای در مرکز خرم آباد است که تمدن این شهر در کنار آن شکل گرفته است.

ساماندهی گِلال پای در گِل

روزگاری این رودخانه منشأ زیبایی شهر بود و امروز محلی برای انباشت زباله ها است و در حال حاضر به جای آنکه این رودخانه نماد زلالی و پاکی باشد شرایط نامناسب و غیربهداشتی دارد.

به گزارش وبلاگ سطح دیتا ، طرح قبلی ساماندهی غیراصولی خرم رود یا گلال خرم آباد نه تنها دردی از این رودخانه دوا نکرد، بلکه حیات آن را نیز به خطر انداخت.

تبدیل بخشی از خرم رود به پارکینگ، کاهش عمق بستر رودخانه، افزایش فراوری رواناب و سیلاب،تبدیل شدن گلال به زباله دان شهر و... از جمله تحفه های شومی بود که طرح قبلی ساماندهی خرم رود برای این رودخانه به ارمغان آورد.

گزارش خبرنگار وبلاگ سطح دیتا درباره ساماندهی رودخانه خرم رود(گلال قدیم) را می خوانیم:

تنظیم تفاهم نامه برای ساماندهی خرم رود

یحیی عیدی بیرانوند، شهردار خرم آباد در این باره به خبرنگار وبلاگ سطح دیتا گفت: طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد براساس تفاهم نامه بین استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی منعقد شده است.

وی ادامه داد: شرکت مهندسین مشاور بافت، مشاوران این پروژه هستند و اعتبار آن از محل اعتبارات دولتی تامین می گردد تا برای راستا رودخانه درون محدوده شهر طرح کارشناسی شده تهیه و تدوین گردد.

عیدی بیرانوند افزود: این طرح برای 10 کیلومتر از طول رودخانه خرم آباد تهیه می گردد.

شهردار خرم آباد یادآور شد: طرح قبلی احتیاج به تغییر دارد و در حال حاضر منتظر طرح جدید هستیم تا بعد از آن عملیات موردنظر ساماندهی را انجام دهیم.

وی اعلام نمود: بعد از تهیه طرح ساماندهی خرم رود توسط مشاور باید این طرح در شورای عالی شهرسازی به تصویب برسد تا بعد از آن بتوانیم عملیات مورد نظر ساماندهی را انجام دهیم.

10 کیلومتر از طول رودخانه خرم رود ساماندهی می گردد

محمد اصلانی، معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این باره به خبرنگار وبلاگ سطح دیتا گفت: طرح ساماندهی 10 کیلومتر از طول رودخانه خرم رود از ابتدای پل جهادگران تا انتهای پل شاپوری که درون شهر است مورد مطالعه قرار گرفته است.

راه و شهرسازی در مطالعه طرح ساماندهی خرم رود کوتاهی نموده است

وی افزود: راه و شهرسازی استان متولی مطالعه طرح ساماندهی خرم رود است، اما تا به امروز پیروز به اتمام این پروژه نشده و این قضیه نشان از تنبلی و کاهلی این اداره است.

اصلانی اظهار کرد: مطالعه طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد باید تا انتها سال به اتمام برسد.

معاون عمرانی استانداری لرستان توضیح داد: تامین اعتبار مطالعه این طرح به مبلغ 200 میلیون تومان از محل اعتبارات راه و شهرسازی استان است.

اصلانی بیان نمود: رودخانه خرم آباد ظرفیت تبدیل شدن به یک منبع بزرگ گردشگری را دارد و تحقق این مهم در گرو ساماندهی کارشناسی شده آن است.

بهره گیری از پتانسیل های خرم رود برای ارتقاء کیفیت فضاهای شهری

در ادامه بهاروند مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لرستان به وبلاگ سطح دیتا گفت: بنا به دستور کتبی وزیر محترم راه و شهرسازی و به منظور ایجاد طراوت و زیبایی در شهر، افزایش کیفیت زندگی شهروندان، جذب گردشگر و ایجاد فعالیت و اشتغال و... قرارداد پروژه ساماندهی رودخانه خرم آباد در اسفند ماه سال 1394 با مهندسین مشاور هنر مهندسی شهر منعقد شده است.

وی اظهار کرد: هدف از پروژه طراحی شهری رودخانه خرم آباد طرحی است که به منظور بهبود شرایط ارتباط شهر و رودخانه و بهره گیری از پتانسیل های این عنصر طبیعی برای ارتقاء کیفیت فضاهای شهری همجوار آن تعریف شده است.

خرم رود یکی از مهمترین فرصت های خرم آباد است

بهاروند ادامه داد: رودخانه خرم آباد و سواحل آن یکی از مهمترین فرصت های شهر خرم آباد است که با ترکیب فرصت های طبیعی و مصنوعی و استفاده از فرصت های فعالیتی- فضایی موجود در شهر می تواند به ستون فقرات اصلی سازمان فضایی شهر خرم آباد تبدیل گردد و با فراهم کردن فضا های جذاب، امن و قابل دسترسی برای همه، در زندگی روزمره مردم و شهروندان در هر سن نقش آفرینی نمایند.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لرستان افزود: با تهیه طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد و اجرای پروژه های پیشنهادی آن ارتباط روزانه مردم با رودخانه و فضاهای کناری رود برقرار خواهد شد و از چشم انداز و منظر زیبا و آرامش بخش طبیعی رودخانه وپوشش گیاهی کنار آن بهره مند خواهند شد.

وی توضیح داد: علاوه بر ارتقاء فضایی برای زندگی و محلی برای پیوندهای اجتماعی با انجام اقدامات و مداخلات کارشناسی شده در خرم رود و فضاهای کناری آن توسعه گردشگری شهر نیزصورت خواهد گرفت.

طرح ساماندهی خرم رود در 3 بخش تدوین می گردد

بهاروند یادآور شد: فرآیند تهیه طرح در سه بخش شناخت و سنجش شرایط موجود، تدوین راهکار و تحقق پذیری پروژه خواهد بود که هر کدام از این بخش ها دارای زیر بخش های متعددی است.

این مسئول افزود: در بخش شناخت و سنجش شرایط موجود سه حوزه شامل حوزه فراگیر (راستا رودخانه قبل از ورود به شهر)، حوزه بلافصل(راستا رودخانه در درون محدوده شهر) و حوزه طراحی( راستای از رودخانه که پروژه های اجرایی و طراحی شهری در آن معرفی می گردد) آنالیز و مطالعه خواهند شد.

وی اعلام نمود: در بخش تدوین راهکار، مواردی مانند چشم اندازسازی، چارچوب طراحی شهری و تلقیق راهکار ها مطالعه می شوند.

بهاروند ادامه داد: در بخش سوم طزح ساماندهی یعنی تحقق پذیری مواردی مانند فازبندی اجرای طرح، زمانبندی اجرای طرح، تحقق اقتصادی هزینه های اجرایی طرح، مدیریت و تشکیلات اجرایی و هدایت و حفظ و نگهداری و بهره برداری پروژه ساماندهی، مطالعه می شوند.

اتمام گزارش مطالعه طرح ساماندهی خرم رود تا انتها خرداد ماه سال آینده

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: تا به امروز گزارشات مرحله اول طرح توسط مشاور به اتمام رسیده است، ولی احتیاج به آنالیز کارشناسی در کمیته های فنی مربوطه دارد.

وی بیان نمود: با توجه به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر امکان شروع بخشی از عملیات پروژه در سه ماهه سوم امسال بعضی از پروژه های اجرایی ارائه شده توسط مشاور در حال آنالیز است و تایید نهایی توسط شورای راهبری طرح خواهد بود.

بهاروند بیان نمود: بر اساس گزارشی که مشاور تهیه نماینده طرح ساماندهی رودخانه ارائه داده است گزارش مراحل یاد شده تا انتها خرداد ماه سال 1396 به اتمام خواهد رسید.

طرح قبلی ساماندهی خرم رود به معنای تغییر کاربری بستر رودخانه بود نه ساماندهی!

رضا میرزایی کارشناس ارشد آب زیرزمینی نیز به وبلاگ سطح دیتا می گوید: در سال 88 ساماندهی خرم رود از پل انقلاب تا پایین پل صفوی شروع شد که اقدامات انجام شده بیشتر به معنای تغییر کاربری بستر رودخانه بود تا ساماندهی!

وی اظهار کرد: در طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد نزدیک به یک متر از کف رودخانه بلوکاژ و بتن ریزی شد که این کار موجب کاهش عمق بستر رودخانه و کاهش ظرفیت آب گذاری می گردد از طرفی امکان وقوع سیلاب نیز بالا می رود.

میرزایی افزود: پل های موقت محدوده حریم خرم رود این رودخانه را حبس نموده اند که وجود آنها باعث بالا آمدن تراز سطح آب رودخانه می گردد.

این کارشناس ارشد آب زیرزمینی یادآور شد: با شروع فصل بارندگی ها متولیان امر مراقب سطح آب خرم رود باشند و تدابیری برای آن بیاندیشند.

وی اعلام نمود: در حال حاضر به دلیل اقدامات غیر کارشناسی که در ساماندهی خرم رود صورت گرفت، این رودخانه ظرفیت عبور سیلاب را ندارد و سطح مقطع آن نسبت به حالت طبیعی کمتر شده است.

میرزایی افزود: تنگ شدن سطح مقطع رودخانه و تجاوز به حریم آن سبب فراوری سیلاب می گردد و راه چاره آن پیاده کردن اقدامات آبخیزداری است. در صورت احداث و بهره برداری از سدهای مخمل کوه امکان بروز سیلاب در شهر خرم آباد و خرم رود کمتر می گردد.

لایروبی خرم رود در حال اجراست

همچنین منصوری شهردار منطقه 2 خرم آباد به وبلاگ سطح دیتا گفت: لایروبی رودخانه خرم آباد بین شهرداران 3 منطقه شهر خرم آباد تقسیم بندی شده است.

وی اظهار کرد: لایروبی خرم رود از پل پیروزی تا پل کرگانه بر عهده شهرداری منطقه 2 خرم آباد است.

منصوری ادامه داد: لایروبی این محدوده از خرم رود در حال حاضر توسط ماشین آلات و تجهیزات لازم در حال اجرا است.

استفاده از ظرفیت رودخانه خرم آباد درتوسعه شاخص هایی چون گردشگری و زیبایی شهری بسیار با اهمیت و تأثیرگذار بوده که احتیاجمند توجه بیشتر مسئولین و البته اجرای طرح های ساماندهی کارشناسی شده است.

گزارش از: ساناز رباطی خبرنگار وبلاگ سطح دیتا منطقه لرستان

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ساماندهی گِلال پای در گِل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی گِلال پای در گِل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید