درخواست دادگاه کیفری بین المللی از حکومت سودان برای محاکمه البشیر

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، ایسنا نوشت: دادستان کل دیوان کیفری بین المللی محاکمه عمر البشیر به اتهام جنایت جنگی در دارفور، در سودان یا در لاهه را خواهان شد.

درخواست دادگاه کیفری بین المللی از حکومت سودان برای محاکمه البشیر

به نوشته روزنامه فرا منطقه ای القدس العربی، فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین المللی از خارطوم خواست تا عمر البشیر 75 ساله، رئیس جمهور برکنار شده سودان را برای محاکمه به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در اقلیم دارفور به دستگاه قضایی سودان معرفی کند یا وی را به دادگاه کیفری بین المللی در شهر لاهه تحویل دهد.

این اظهارات در جلسه شورای امنیت مطرح شد که طی آن نمایندگان کشورهای عضو به گزارش بنسودا پیرامون دستورات صادره از سوی دادگاه برای بازداشت 5 تن از مقامات ارشد سابق سودان از جمله البشیر به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایات دیگر علیه بشریت و نیز کشتار صورت گرفت.

رئیس جمهوری برکنار شده سودان که در زندان خارطوم تحت بازداشت واقع شده است با چندین پرونده روبروست که شامل نقض قانون اساسی، براندازی دولت دموکراتیک و از همه مهم تر رهبری کودتای 30 ژوئن 1989 است که او را به قدرت رساند.

رهبران ارتش سودان 11 آوریل نظام البشیر را تحت فشار اعتراضات مردمی که دسامبر 2018 به خاطر وخامت اوضاع اقتصادی شروع شده بود سرنگون کردند.

پیشتر دادگاه کیفری سودان البشیر را در ابتدا به 10 سال حبس به اتهام فساد اقتصادی متهم کرد اما در همین جلسه قاضی دادگاه حکم وی را با توجه به این که سن البشیر بیش از 70 سال است و طبق قوانین سودان نمی تواند به زندان منتقل گردد، به دو سال حبس در یک مرکز اصلاح اجتماعی تبدیل کرد. در واکنش به این امر دادستان کل سودان با غیرمنصفانه خواندن برخورد هیات قضایی با پرونده عمر البشیر بیان کرد، هنوز پرونده هایی در انتظار البشیر است که احتمالا مجازات هر کدام از آن ها اعدام است.

23311

منبع: خبرآنلاین

به "درخواست دادگاه کیفری بین المللی از حکومت سودان برای محاکمه البشیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست دادگاه کیفری بین المللی از حکومت سودان برای محاکمه البشیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید