آنالیز مرسدس مک لارن اس ال آر 722
به گزارش وبلاگ سطح دیتا، نام مرسدس بنز در ایران چنان با کلمه کیفیت گره خورده که به مثلی رایج تبدیل شده است. البته بنز هم تولیدات بی کیفیتی داشته، اما در انبوه ساخته های خوب و بادوامش گم شده است. چند سال پیش، مک لارن و بنز تصمیم به همکاری گرفتند و محصولشان مرسدس مک لارن اس ال آر نام گرفت. این اتومبیل اسپرت و زیبا از سال 2003 تا آخر سال 2009 ساخته شد. طرح اولیه آن در زمانی کلید خورد که مرسدس بنز مالک 40 درصد از سهام گروه مک لارن بود. این ماشین که بعدها جای خود را به مدل SLS AMG داد با مشارکت دو کمپانی باتجربه در اتومبیلرانی، جایگاه ویژه ای برای خود کسب کرد.

اس ال آر حروف اختصاری Sport Leicht Rennsport در زبان آلمانی است به معنای اسپرت سَبُک مسابقه ای و در اصل اشاره ای است به اتومبیل مرسدس اس ال آر 300 که سال ها قبل افتخارات بزرگی نصیب کمپانی بنز نموده بود. از این ماشین نسخه های متعددی طراحی شد و معروف ترین و کمیاب ترین آن ها مرسدس مک لارن اس ال آر 722 اس است که فقط 150 دستگاه از آن ساخته و عرضه شد.
موتور مرسدس مک لارن اس ال آر با 232 کیلوگرم وزن و 5439 سی سی حجم یکی از شاهکارهای مرسدس است و نتیجه سال های متمادی تجربه ساخت موتورهای پرقدرت روی ماشین های مسابقه ای مک لارن. موتور سوپر شارژ تمام آلومینیومی 8 سیلندر با قدرت 626 اسب بخار در مدل های اولیه اس ال آر و با قدرت 650 اسب بخار روی مدل722 اس، حتی در مقیاس ابرخودروهای امروزی فوق العاده است.
بیشتر بخوانید: آنالیز لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی
مک لارن طرح اصلی را که مرسدس برای فراوری آماده نموده بود، تغییر داد و برای به دست آوردن برترین نتیجه در تعادل وزن اتومبیل، جایگاه موتور را یک متر عقب تر از سپر جلو و حدود 50 سانتیمتر پشت محور جلو برد. این خودرو در تست های اولیه و در آزمایش شتاب پیروز شد زمان 3/4 ثانیه را برای رسیدن از صفر تا صد ثبت کند. بعدها این عدد به 3/3 ثانیه رسید.
یکی از نسخه های مهم و تاثیرگذار مرسدس مک لارن اس ال آر مدل 722 است که در سال 2006 معرفی گردید. 722 اشاره ای است به پیروزی تاریخی استرلینگ ماس و دنیس جنکینسون در سال 1955. این دو نفر در اتومبیل مرسدس اس ال آر 300 با شماره 722 که نشانگر ساعت شروع مسابقات میلی میلیا (ساعت 7 و 22 دقیقه) بود به مقام قهرمانی این مسابقات دست یافتند.
مرسدس مک لارن اس ال آر مدل 722 موتور قوی تری با قدرت 650 اسب بخار دارد. رینگ های سبک این ماشین به میزان قابل توجهی وزن آن را کاهش داده و ماشین حدود 10 میلیمتر به زمین نزدیک تر شده است. مدل رودستر یا کروکی اس ال آر در سال 2007 معرفی گردید و مشخصات فنی آن کاملا مشابه مدل کوپه آن است.
نمای جلوی سدس مک لارن اس ال آر 722
نمای جلوی سدس مک لارن اس ال آر 722
نمای داخلی مرسدس مک لارن اس ال آر 722
قبلی 1 از 3 بعدی
و اما ماشین اصلی مورد بحث ما! خودرویی که لایق قرار گرفتن در فهرست پنجاه خودروی برتر تاریخ -البته به انتخاب من- است: مرسدس مک لارن اس ال آر 722 اس.
بیشتر بخوانید: آنالیز رولزرویس فانتوم؛ عالیجناب رولزرویس
این ماشین به تعداد بسیار محدود یعنی فقط 150 دستگاه فراوری شد. این مدل به نوعی خداحافظی کمپانی مرسدس با اس ال آر بود. علت دیگر انتخاب این ماشین خداحافظی و جدایی بنز و گروه مک لارن بود؛ گروهی با همکاری بسیار حرفه ای و دقیق که نتیجه آن در نظر تمام صاحب نظران صنعت اتومبیل سازی فراموش نشدنی است. این مدل، تمام ویژگی های مدل های قبلی را یک جا دارد. قطعات فیبر کربن برای بالا بردن قدرت عمل ماشین و مشخصه های آیرودینامیکی آن، سقف کروکی و همه اضافات دیگر در این مدل جمع است.
کریس گود وین راننده آزمایش مرسدس مک لارن اس ال آر 722 بود. یک بار که شانس دیدار با او را داشتم، تعریف کرد در آزمایش نهایی این خودرو می بایست به مدت 12 ساعت بدون وقفه و با سرعت 220 کیلومتر در پیست آزمایش مک لارن رانندگی می نموده تا استقامت این ماشین را تایید و آزمایش کند. او اکنون راننده آزمایش ماشین های مک لارن است و هیچ خودروی جدیدی از این کمپانی بدون تایید او به فراوری نمی رسد.
با این که برنامه اصلی بنز برای کل فراوری مرسدس مک لارن اس ال آر 3500 دستگاه بود، تا خاتمه سال 2007 فقط حدود 1400 دستگاه از آن به فروش رسید و تا سال 2009 زمانی که فراوری این خودرو متوقف شد، نزدیک به 1700 دستگاه آن از کارخانه بنز بیرون آمد. به همین علت این ماشین و به خصوص مدل 722 اس در حال حاضر بسیار کمیاب و قیمتی است و برای کلکسیونرها بین 500 تا700 هزار دلار می ارزد. قیمت کارخانه ای این مدل در زمان فراوری 425 هزار دلار بود.
***
شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع بنز را در بخش آگهی های خودروی سایت وبلاگ سطح دیتا مشاهده کنید.
منبع: بلاگ دیوار