آتش دوباره به دکه ها رسید

به گزارش وبلاگ سطح دیتا؛ دومین شماره از ماهنامه ادبی- هنری آتش با مدیر مسئولی محمد عسلی و سردبیری عبدالرحمان مجاهدنقی به چاپ رسید.

آتش دوباره به دکه ها رسید

در یادداشتی از سردبیر نشریه آمده که دومین شماره مجله را، مهمان پایکوبی قلم پرورندگانی هستیم که ما را به سمت فرهنگ لطیف رهنمون می شوند، پرورندگانی که در دنیا اندیشه، برگزیدگان نوعی هستند که آلبرکامو درباره آن ها گفته است: انسان، تنها موجود زنده ای است که نمی خواهد آنچه را که هست، بپذیرد.

شماره دوم این نشریه شامل بخش های یاد (پدرم محمدجعفر محجوب)، داستان، ترجمه داستان، مصاحبه (فرانو، ادامه منطقی راه نیماست)، مقالات ادبی، شعر، ترجمه شعر و نقد و معرفی کتاب(عشق و مقام امن) است که داستان های عطا از امین فقیری، مهتابی سقفی از پروین پورجوادی، برادرها از حسین مقدس، یک ماجرای مرزی از اسماعیل سالاری، آشفتگی سکینه از سیدمسیح ناظمی، مهتاب بی مهتاب از رحمان چوپانی و غریبه از قاسم شکری در بخش داستان و داستان های انتقام کلاسیک و مانع نویسنده از رابرت برتون، در سرزمین دیگران از ارنست همینگوی و قهوه شور در بخش ترجمه داستان آمده است.

اکبر اکسیر در بخش مصاحبه این نشریه به ارائه ویژگی ها و مولفه های شعر نو می پردازد و می گوید: شعر فرانو شعری است که از اجتماع برخاسته، از احتیاجهای مردم برخاسته... همواره آرزو داشته ام ای کاش حرف های مرا مردم می فهمیدند، کاش شعر را مردم بفهمند، بی آنکه گرفتار استعاره و ابهام گردند، بی آنکه شعر احتیاج به رمل و اسطرلاب داشته باشد. شعر فرانو یک پوسته دارد برای عوام و یک هسته برای خواص. شعری است به زبان بسیار ساده، بسیار کوتاه و عینی. به سوژه هایی توجه دارد که احتیاج جامعه هستند، به محیط زیست می پردازد که در حال نابودی است، به انسان مدرن و شهرنشین می پردازد.

در بخشی از مقاله راهنمایی مدرن و حجازی رمانتیک از فرهاد کشوری می خوانیم: نوشتن عصاره جان راهنمایی بود که در قالب کلمات بر کاغذ می ریخت، آن هم با تمام غیظ و یاس و رنج و اندوهش. چه باک که دیگران برنجند و با او دشمن و سرسنگین شوند و دیوانه خطابش نمایند. نوشتن برای حجازی به مثابه پلی بود که او را به مکان دلخواهش می رساند. در رمان زیبا، شخصیت اصلی خاتمه شهر مخوف را می گذارد تا از تجدد شهر به سنت روستا پناه ببرد؛ اما حجازی در شهر می ماند و در همان محیط فاسدی که قهرمان رمانش از آن شکوه می نماید، صاحب مقام و سِمت می گردد.

دومین شماره از ماهنامه ادبی- هنری آتش، در 120 صفحه و به قیمت 50 هزار تومان منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آتش دوباره به دکه ها رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش دوباره به دکه ها رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید