معرفی قره قاط یا قره قاط ایرانی و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، این گیاه با گیاه دیگری که آن را قره قات می نویسند و گونه دیگری از انگور فرنگی است به کلی متفاوت می باد. قره قاط گونه های مختلفی دارد که در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به گونه ای از قره قاط که بیشتر در ایران می روید اشاره شده است.

معرفی قره قاط یا قره قاط ایرانی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

این گیاه با گیاه دیگری که آن را قره قات می نویسند و گونه دیگری از انگور فرنگی است به کلی متفاوت می باد. قره قاط گونه های مختلفی دارد که در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به گونه ای از قره قاط که بیشتر در ایران می روید اشاره شده است.

نام علمی:

Vaccinium arctostaphylos L.، نام فرانسه Airelle و نام انگلیسی آن Caucasian whortleberry می باشد. نام های دیگر آن در کتب طب سنتی، سیاه گیله، سیاه دار، قراقاط و قراقاظ نامیده شده است.

تیره گیاه:

خلنگ Ericaceae

نوع گیاه:

درختچه

مشخصات ظاهری:

درختچه ای است به ارتفاع حدود 2 متر گاهی موارد بیشتر و برگ های آن بیضوی، نوک تیز و بدون دمبرگ می باشند. گل های آن خوشه ای، جام گل ها استوانه ای و رنگ گل ها سفید مایل به سبز و در برخی موارد مایل به صورتی است. میوه اش مدور به ابعاد یک نخود، ارغوانی رنگ و مایل به سیاه می باشد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در جنگل های شمال ایران بخصوص در فومن، طالش، کلاردشت، لاجیم و جنگل های اسالم به خلخال انتشار دارد. ضمناً در منطقه قفقاز هم یافت می گردد.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی هایی برای کاهش وزن

بخش مورد استفاده:

میوه. ضمناً برگ درختچه هم خواص درمانی دارد.

نحوه مصرف:

معمولاً میوه را به صورت خام، پخته یا دم نموده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

کاهنده قند خون و قطع نماینده خونریزی سینه، رفع نماینده تورم قولون و ضد اسهال، کاهنده فشار خون و ضد التهاب دهان و حنجره می باشد. ضمناً دم نموده برگ آن هم ادرارآور و مفید برای ناراحتی های مزمن مخاطب مثانه و مجاری ادراری است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی قره قاط یا قره قاط ایرانی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی قره قاط یا قره قاط ایرانی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید