فولکس واگن پاسات قیمت گذاری درستی ندارد
به گزارش وبلاگ سطح دیتا، بعد از حدود دو سال، پاسات حالا دیگر خودرویی خودمانی است نه یک غریبه ناشناس! بافروش بیش از هزار دستگاه از این سدان متوسط و کلاسیک در کشور، این خودرو در میانه بازار جایی بین بزرگان دست و پا کرده. ظرافت در طراحی بدنه، کیفیت ساخت مناسب در جزء جزء بدنه و البته قیمت گزاف پاسات چیزهایی هستند که درباره این خودرو زیاد می شنویم. با این حال سدان آلمانی ما معایب دیگری هم دارد که خوبی هایش را زیر سوال برده.

همین لحظه که این گزارش را می خوانید، بهای یک نسخه صفر کیلومتر و فول از پاسات 2018 از حدود 965 میلیون تا یک میلیارد تومان در نوسان است. بازه ای که بالاترین سطح قیمتی ممکن برای این خودرو از زمان ورود به بازار کشور را نشان می دهد.
یک خط تیز کناری در بالا و میانه در ها که مستقیما شما را از انتهای خودرو به پوزه پاسات حواله می دهد کمک شایانی کرده تا فرم یکنواخت بخش عقب به کناره بدنه سرایت نکند. در عین حال رینگ های 18 اینچی 10 پره که روی لاستیک های هانکوک سوار شده اند، بر جاذبه کناری پاسات افزوده است. آینه ها هم روی در و نه ستون سوار شده اند تا حس اسپورت بدنه کامل شود. یک نکته خوب در انتهای بدنه فرم باز شدن صندوق عقب است که با یک فشار کوچک به آرم فولکس واگن صورت گرفته و شما را با یک جعبه فراخ و منظم روبه رو می کند که بین 550 تا 600 لیتر گنجایش دارد. البته هنوز هم باید در پرونده پاسات به خاطر نوع طراحی چراغ های عقب و صندوق بار، یک نمره منفی ثبت کرد. تالیسمان و کمری با همین ابعاد صندوق بهتر و بزرگ تر و جذاب تری به شما می دهند.
با گام گذاشتن درون اتاق پاسات خاطره بد صندوق عقب کاملا پاک می شود. مجموعه چیزی که به عنوان داشبورد در جلوی شماست بسیار بهتر از تصاویر به نظر می رسد و دقت در طراحی، ساخت و مونتاژ کابین کاملا مشهود است. استفاده از چوب، چرم و استیل باکیفیت در کنار رنگ بندی مناسب باعث شده تا فضای داخلی خودرو دلچسب از کار درآید. یک خط عرضی پلکانی که دریچه های سیستم تهویه هوا درون آن تعبیه شده اند در بالای داشبورد قرار دارد و در زیر آن یک لایه چوب با رنگ قهوه ای سوخته داشبورد را جذاب تر کرده است.
صفحه لمسی هشت اینچی، چند دکمه و کلید، فرمان چرمی، صندلی های چرمی با طرح چند ردیفی در کنار دسته دنده آشنای مزین به حروف DSG تکمیل کننده فضای اتاق هستند ضمن اینکه هداپ دیسپلی، اتوهلد، 9 کیسه هوا، اتوپارک و سیستم های ارتباطی پیشرفته همگی خبر از یک خودروی مجهز می دهد که یک سر و گردن از رقبای خود پیش است. البته یک نکته منفی اتاق، کیفیت و جنس ساعت آنالوگ بالای داشبورد پاسات است که به نظر ارزان و نازل بوده و در شان چنین اتومبیلی نیست. نشستن در صندلی عقب هم توام با تجربه خوبی بود که گرچه گنجایش بالا در یک سدان 90/4 سانتی چندان عجیب نیست اما یادآوری آن الزامی است چرا که در همین کلاس، خریداران سوناتا از عذاب آورترین صندلی های عقب رنج می برند. نکته دیگر اینکه امکانات پاسات مخصوصا دوربین 360 درجه واقعا ستودنی است.
گرچه فولکس واگن و ماموت در توضیح شتاب و سرعت نهایی پاسات اندکی اغراق کرده اند اما بی هیچ مبالغه ای پاسات یک خودروی دینامیک، جسور و سریع است که در هشت ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و به خوبی توانایی بالابردن آدرنالین خون تان را دارد. موردی که باعث شده تا در کورس های مستقیم، رنو تالیسمان را به دردسر بیندازد. خوشبختانه پاسات به اندازه کافی پایداری دارد و به کمک سیستم کنترل پایداری، هر خبطی از جانب راننده را سریعا کنترل کند.
از آن سو به کارگیری 9 کیسه هوا، شش نوع سیستم ترمز و چند سامانه ایمنی اضطراری موجب شده تا این خودرو در گروه خود حتی در مقایسه با کمری یک سروگردن بالاتر باشد. این خودروی آلمانی که نمره پنج ستاره کانون امنیت و تصادف اروپا (یورو انکپ) را دارد، مجموعا اتومبیلی لذتبخش نشان داد. با فشار دادن دکمه استارت و گذاشتن دنده روی حالت دی (D) ماشین حرکتی نرم و سریع را شروع می کند. حرکتی که البته اگر بنزین خوبی در باکش نریزید، ابدا تکرار نمی شود! زوزه موتور 8/1 لیتری و 180 اسبی پاسات که ساخت آئودی است، تا حدی به کابین راه می یابد که پاسات را در این زمینه پشت سر کمری قرار می دهد. پاسات که در زمینه هزینه نگهداری بدترین وضعیت را دارد، بعد از 25 هزار کیلومتر حدود 100 میلیون تومان افت قیمت خواهد داشت.
در مجموع باید گفت پاسات از منظر لوکس بودن چیزی در حد نسخه های 2016 دو سدان برجسته ژاپنی یعنی کمری و آکورد است اما حالا که قیمت مسئله مهمی است، دوام اهمیتی دوچندان دارد و دلار هم هرروز بالاتر می رود، خرید سوگلی بازار ایران در سه سال اخیر که یک سدان فرانسوی- کره ای به نام رنو تالیسمان است، انتخاب بهتری بوده ضمن اینکه در مرحله بعد اوپتیما و سوناتا به عنوان دوقلوهای کره ای انتخاب های بهتری به نظر می رسند.
منبع: دیوار