خبرنگاران فراوری محصول گلخانه ای پارسال در ابرکوه 20 درصد افزایش یافت

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، یزد - خبرنگاران - سرپرست مدیریت جهادکشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان این شهرستان سال گذشته سه هزار و 200 تن انواع محصول گلخانه ای از 15 هکتار سطح زیرکشت برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی کردند که این میزان فراوری نسبت به سال 1398، 20 درصد افزایش دارد.

خبرنگاران فراوری محصول گلخانه ای پارسال در ابرکوه 20 درصد افزایش یافت

علی محمد هوشمند عصرچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ سطح دیتا علت افزایش فراوری را ارایه آموزش های علمی به کشاورزان، استفاده از نظر کارشناسان ترویج و ایجاد 2 هکتار سطح زیرکشت جدید گلخانه ذکر کرد.

وی متوسط برداشت محصول خیار سبز در هر هکتار را 200 تن و در برخی گلخانه ها 300 تن در واحد سطح ذکر کرد که به گفته هوشمند عمده محصولات فراوریی خیار سبز ، فلفل، گوجه فرنگی و سبزی است.

این مسوول افزود: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی با استفاده از روش های نوین آبیاری این میزان محصول با همکاری 20 نفر بهره بردار فراوری شد.

هوشمند با بیان اینکه بوته خیار گلخانه ای هر سال در 2 دوره در ماه های مرداد و دی ماه کشت می گردد ، افزود: برداشت محصول پس از گذشت 40 روز از زمان کشت شروع می گردد.

از هر هکتار گلخانه چهار برابر فضا باز خیار سبز فراوری می گردد

مسوول فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: از هر هکتار گلخانه به طور متوسط 200 تا 300 تن خیارسبز برداشت می گردد، در حالی که در فضای باز در هر هکتار 50 تن محصول فراوری می گردد.

حسن زارع با اشاره به کمبود آب و لزوم تغییر الگوی کشت از سنتی به آبیاری نوین، گفت: کشت محصول گلخانه ای با هدف مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ، بهره وری از آب و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال بیشتر اجرا می گردد.

زارع گفت: در اجرای کشت و برداشت محصول گلخانه ای در این شهرستان 80 نفر به صورت مستقیم و سه برابر آن به صورت غیرمستقیم در صنعت محصول گلخانه ای اشتغال دارند.

این کارشناس بخش کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به لزوم تغییر الگوی کشت و پرداخت وام بانکی، افزایش طرح توسعه کشت محصولات گلخانه ای در اولویت کار این نهاد واقع شده است .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی از 20 هزار هکتار به 15 هزار و 800 هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و 40 درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است .

هشت هزار و 500 خانوار ، 140 میلیون مترمکعب آب مورد احتیاج حوزه کشاورزی را از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات برداشت می نمایند و سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه فراوری و بخشی از آن در بازار استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می گردد.

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی 50 گونه محصولات با کیفیت گرمسیری و سردسیری به ارزش 2 هزار میلیارد تومان در سال فراوری می گردد.

ابرکوه 200 سال قبل 120 رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در 40 سال گذشته این تعداد به 91 رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد 13 رشته دایر است.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران فراوری محصول گلخانه ای پارسال در ابرکوه 20 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراوری محصول گلخانه ای پارسال در ابرکوه 20 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید