بزرگداشت استاد گرافیست که در دل شاگردانش آرزو می کاشت

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، مراسم بزرگداشت ایرج انواری در هفتاد و دومین زادروز این هنرمند، عصر آدینه 19 دی ماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

بزرگداشت استاد گرافیست که در دل شاگردانش آرزو می کاشت

در ابتدای این مراسم فیلم مستندی درباره زندگی ایرج انواری با عنوان معلم ساخته سعید بهلولی، به نمایش درآمد. سپس بهرام کلهرنیا، طراح گرافیک و مدرس دانشگاه، به عنوان نخستین سخنران برنامه پشت تریبون رفت و گفت: آقای انواری خاطره همه ماست، انواری برای من منظره انسانی را انسانی کرد و به انسان معنا داد. او بسیار پا برجا و نیرومند، دور دست ها را به من نشان می داد و یادآوری می کرد که چیزی آن دور ایستاده و مانند بسیاری از استادان آن روزگار، به این طریق در ما آرزو می کاشتند و ما را وا می داشتند که همواره از چیزی دفاع کنیم و چیستی آنها را به خودمان واگذار می کردند تا برای کشف حقایق در درون خودمان جستجو کنیم.

وی ادامه داد: انواری با خودش برای ما خاطره، داستان، قصه، رویا و شادی آورد. در دانشکده من دانشجوی مستقیم گرافیک نبودم اما حضور او برای من شکوهمند بود. در یکی از فعالیت های فوق برنامه دانشگاه که در ارتباط با انتشار یک نشریه بود، در همان ابتدا آقای انواری گفت که مشکل ما کاستی در ادبیات تخصصی گرافیک است. طول کشید تا متوجه شدم وقتی ایشان دارد از زبان گرافیک، کاستی واژگان و ساختار ادبیات گرافیک صحبت می نماید، یکی از گره های مهم اندیشه و تفکر آموزشی در جهانی گرافیک را مرکز بحث قرار داده اند. آقای انواری جزء کسانی بود که خیلی زود به من نشان داد چقدر کم بلدم.

کلهرنیا در سرانجام سخنانش اضافه نمود: با آن که آقای انواری به صورت مستقیم استاد من نبود، اما بسیار از ایشان آموختم و بخشی از موجودیت من به سبب ایشان تحقق پیدا نموده است. یکی از چیزهایی که می دانم این است که بخشی از افزونی روزگار ناشی از موجودیت فرزانگانی چون استاد انواری بوده است. کنار ایشان بودن سبب گسترش زندگی می گردد و من اکنون بسیار به این می بالم که گاهی این شانس را دارم که به ایشان نگاه کنم و نور درخشنده چشمانشان را ببینم و احساس کنم که جهان واقعی است.

در ادامه این برنامه، علی رشیدی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران طی سخنان کوتاهی به عنوان نماینده انجمن، از حضور گرم،صمیمی و همیشگی انواری تشکر کرد.

سپس طاهره محبی تابان، طراح گرافیک و مدرس دانشگاه در سخنانش اعلام کرد: هرگاه که شانسی پیدا می کنم و استادم آقای انواری را می بینم و برق چشمانش را نظاره می کنم بر می گردم به سال 1351 که تازه از پاریس آمده بود و با همین نگاه و شوق یافتن، جستجو و انتقال را به یاد می آورم و می توانم بگویم مسئول ترین معلمی که در تمام عمرم داشته ام، استاد انواری

بوده است. من جزء اولین کسانی بودم که شانس این را داشتم که استاد انواری استاد راهنمای سرانجام نامه ام باشند.

وی در ادامه اضافه نمود: من بسیار از استاد انواری آموخته ام اما از همه مهم تر اینکه من بازیگوش را به خواندن واداشتند. پروژه لیسانس من، سمک عیار بود و من باید مطالعه می کردم و می آمدم راجع به ترکیب بندی و تکنیک کار با استاد گفت و گو می کردم. از آن مهم تر شیوه نگاه، تحلیل، جستجو و همچنین این که هیچ تصویری بی دلیل شکل نمی گیرد و معنای تصویر را از استاد انواری آموختم. ما مدیون زحمات ایشان به عنوان یک استاد و معلم هستیم.

در ادامه این بزرگداشت، رضوان بهزادی نسب با پخش تصاویری از آثار ایرج انواری به تحلیل نشانه شناسی یادداشت های بصری این هنرمند پیشکسوت پرداخت. در بخش دیگری از این مراسم، عباس مشهدی زاده، سعید سامان و ژیلا پاشایی نیز به سخنرانی درباره ایرج انواری، صندلی نگاه، اندیشه و آثار وی پرداختند.

در سرانجام این مراسم لوح تقدیری از سوی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و همچنین هدیه ای از طرف دانشگاه جامع علمی- کاربردی به رسم یادبود به ایرج انواری تقدیم شد.

ایرج انواری از دانش آموختگان دانشکده تزیینی در رشته چاپ و نگارش است که پس از آن در مدرسه آرت دکو پاریس به ادامه تحصیل پرداخت و با گرافیک روز جهان آشنا شد. سپس در بازگشت به ایران در دانشکده سابق خود به امر آموزش پرداخته و در بروز رسانی طرح دروس قدیمی گرافیک همت گمارد.

در حاشیه برگزاری این بزرگداشت، نمایشگاهی یک روزه از آثار نقاشی، پوستر و طراحی جلد کتاب ایرج انواری در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بزرگداشت استاد گرافیست که در دل شاگردانش آرزو می کاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت استاد گرافیست که در دل شاگردانش آرزو می کاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید