بزرگترین فستیوال ها در ژاپن

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، فستیوال ها همواره راهی برای شناخت بیشتر فرهنگ به شمار می روند. در کشور ژاپن نیز فستیوال ها و جشن های بسیار بزرگی برگزار می گردد که در عین سرگرم کننده و تماشایی بودن، راه بسیار خوبی برای آشنایی با فرهنگ مردم آن محسوب می گردد. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بزرگترین فستیوال های ژاپن بپردازیم.

بزرگترین فستیوال ها در ژاپن

Shogatsu (New Year)

1. شوگاتسو یا سال نو

  • تاریخ: 30 دسامبر تا 3 ژانویه

سال نو همواره در ژاپن جدی گرفته می شود. در اینجا به جشن سال نوی میلادی، شوگاتسو گفته می شود و تاریخ آن همزمان با 1 ژانویه بر طبق تقویم میلادی است اما باید گفت که این جشن چند روز قبل و بعد از این تاریخ نیز ادامه دارد. شوگاتسو یکی از بزرگترین جشن های ژاپن به شمار می رود که در آن، انواع غذاهای سنتی و خوشمزه در دسترس هستند.

به هنگام سال نو در ژاپن، معابد بودایی 108 مرتبه ناقوس را به صدا در می آورند که برابر با گناهان و امیال انسان ها است. همچون سال نوی چینی، مردم در این موقع از سال غذاهای خاصی را تدارک می بینند و به بچه ها نیز هدیه یا پول می دهند. خانواده ها نیز کنار هم جمع می شوند و اوقات خوشی را سپری می نمایند.

Setsubun (The Bean-Throwing Festival)

2. فستیوال ستسوبون یا پرتاب لوبیا

  • تاریخ: 3 یا 4 فوریه

فستیوال ستسوبون بسیار سرگرم نماینده و عجیب است و آغازگر فستیوال های بهاری به شمار می رود. این جشنواره، سنتی قدیمی است که در آن، صحنه های کوچکی در سراسر کشور و به خصوص در معابد برپا می شود و در آنجا، آبنبات و پول به میان جمعیت پرتاب می شود. در داخل خانه ها نیز خانواده ها لوبیا یا سویا را پرتاب می نمایند تا بدین شکل، ارواح خبیث را دور نمایند. در این رویدادها نیز شخصی از خانواده ماسکی اهریمنی به صورت می زند و نقش این ارواح خبیث را به نمایش می گذارد و دیگر اعضای خانواده نیز با پرتاب لوبیا یا سویا او را دور می نمایند. به همین علت نیز این فستیوال به عنوان جشنواره پرتاب لوبیا معروفیت پیدا نموده است.

Hanami (Cherry Blossom Festival)

3. هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس

  • تاریخ: بین ماه مارس و ماه مه و بسته به منطقه ها مختلف ژاپن

هانامی که همان فستیوال شکوفه های گیلاس (Cherry Blossom Festival) است، سنتی باستانی به شمار می رود که تمام مردم ژاپن آن را در اوایل فصل بهار جشن می گیرند. هانامی در زبان ژاپنی به معنای تماشای گل است و در این جشن نیز مردم به تماشای شکوفه های گیلاس می نشیند و از خوردن و نوشیدن انواع خوراکی ها لذت می برند.

خانواده ها، دوستان و همکاران در منطقه ها آرام پارک ها گردهم جمع می شوند و این جشن را برگزار می نمایند. آهنگ های محلی، پایکوبی های سنتی، مسابقات قدیمی، رژه های مختلف نیز از جمله دیگر کارهایی است که مردم در جشن شکوفه های گیلاس انجام می دهند.

Golden Week

4. هفته طلایی

  • تاریخ: اواخر آوریل تا 6 ماه مه

هفته طلایی (Golden Week) به عنوان شلوغ ترین زمان برای سفر به ژاپن شناخته می شود. در این موقع از سال که آب وهوای بهاری بسیار خوشایند است، چهار فستیوال متفاوت ژاپن پشت سرهم برگزار می شوند. خود ژاپنی ها نیز از این موقعیت استفاده می نمایند و به تعطیلات می روند. به همین علت نیز هتل ها، پروازها و بعلاوه حمل و نقل عمومی بسیار شلوغ می شود و بسیاری از کسب وکارها نیز به مدت یک هفته تعطیل هستند و بسیاری از معابد و جاهای تماشای کشور نیز بسیار شلوغ می شود.

اولین تعطیلات هفته طلایی، روز شووا (Showa Day) در تاریخ 29 آوریل است که سالروز تولد امپراتور هیروهیتو است. روز یادبود قانون اساسی (Constitution Memorial Day) در تاریخ 3 ماه مه واقع شده است و پس از آن نیز روز فضای سبز (Greenery Day) در 4 ماه مه و روز بچه ها (Childrens Day) در 5 ماه مه هستند.

Obon

5. جشن اوبون

  • تاریخ: وابسته به تقویم قمری

جشن اوبون (Obon) به عنوان تعطیلات ملی رسمی شناخته نمی شود اما در سراسر کشور در طول فصل تابستان جشن گرفته می شود. این جشن سه روز طول می کشد و در طی این مدت نیز ارواح اجداد به خانه باز می گردند تا استراحت نمایند. مردم از معابد، زیارتگاه ها و قبرستان ها تماشا می نمایند. در جلوی خانه ها نیز آتش یا فانوسی روشن می شود تا ارواح را راهنمایی نمایند. این جشن در میان خانواده ها از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و بسیاری از افراد نیز برای برگزاری این جشن به خانه اجدادی خود باز می گردند و همین نیز باعث می شود تا حمل و نقل عمومی بسیار شلوغ و همراه با تاخیر باشد.

The Emperors Birthday

6. سالروز تولد امپراتور

  • تاریخ: 23 فوریه

امپراتور ژاپن به نام آکیهیتو در تاریخ 23 دسامبر سال 1933 میلادی به جهان آمده است و در سال 1948 میلادی نیز سالروز تولد او به عنوان تعطیلاتی رسمی انتخاب شد. در این تعطیلات نیز افراد بسیار زیادی به کاخ سلطنتی می آیند تا از درون این کاخ تماشا نمایند و بعلاوه شاهد حضور امپراتور باشند. گفتنی است که سالروز تولد امپراتور با تغییر حاکم این کشور تغییر می نماید. در سال 2019 میلادی نیز امپراتور آکیهیتو از جهان رفت و فرزند بزرگ او یعنی ناروهیتو جایگزین او شد. او در تاریخ 23 فوریه به جهان آمده و حالا از این به بعد جشن سالروز تولد امپراتور در این تاریخ برگزار خواهد شد.

منبع: فوت و فن / tripsavvy

به "بزرگترین فستیوال ها در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین فستیوال ها در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید