این ماهی یک ریاضی دان است!

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، مطالعه ای نشان می دهد که دلقک ماهی ها می توانند خطوط سفید روی بدن ماهی های دیگر را تشخیص بدهند و بشمارند، اگرچه برخی کارشناسان هنوز مطمئن نیستند.

این ماهی یک ریاضی دان است!

به گزارش خبرگزاری وبلاگ سطح دیتا ، دلقک ماهی، صرف نظر از شخصیت دوست داشتنی نمو در انیمیشن در جستجوی نمو، احتمالا بیشتر به خطوط راه راه سفیدش معروف است. به نظر می رسد فقط ما نیستیم که به این الگو توجه می کنیم. مطالعه تازهی نشان می دهد که دلقک ماهی ها می توانند تعداد خطوط سفید مشابه خطوط خودشان را در دلقک ماهی های دیگر تشخیص بدهند؛ بدین معنی که دلقک ماهی ها احتمالاً می توانند از شمارش ابتدایی خطوط برای شناسایی دوستان و دشمنانشان استفاده کنند.

براساس گزارش زومیت، برایان باترورث، دانشمند علوم اعصاب شناختی در کالج دانشگاهی لندن می گوید مهارت شمارش در قلمروی حیوانات، با یافتن مقدار بیشتری از غذا یا ایمنی در مقیاس گروهی شناخته می شود. اما دلقک ماهی ممکن است ارزش دیگری را در اعداد کشف کرده باشد: توانایی شناسایی و مشخص هویت دیگر ماهی ها.

مطالعه تازه که در مجله Experimental Biology منتشر شده است، نشان می دهد که دلقک ماهی می تواند تا سه خط را روی ماهی های دیگر بشمارد و با انجام این کار، قادر است تهدیدات احتمالی برای خانه و نظم اجتماعی گروه خود را شناسایی کند.

دلقک ماهی ها شاید خیلی بامزه به نظر برسند، اما بسیار ستیزه جو و خشن هستند. وقتی که می بینند یکی از اعضای گونه خودشان شاخک های خانه شقایقی آن ها را مورد هدف قرار داده و به سمتش حرکت می کند؛ به متجاوز حمله می کنند، گازش می گیرند و او را وادار به فرار می کنند.

دلقک ماهی با شمارش خطوط، دشمنان را شناسایی می کند

حمله فقط به دیگر ماهی ها محدود نمی شود. جاستین رادز، عصب پژوه دریایی در دانشگاه ایلینوی اربانا شمپین می گوید یک بار در حین غواصی یک دلقک ماهی گازش گرفت و گزیدگی آنقدر شدید بود که خون ریزی کرد. او اضافه کرد: دلقک ماهی ها یکی از تهاجمی ترین حیوانات سیاره ما هستند؛ اما این تازه واردهای نوع خودشان هستند که نظم اجتماعی گروه را تهدید می کنند. دلقک ماهی ها نمی خواهند کسی وارد شود و جای آن ها را در گروه بگیرد.

با این وجود، 28 گونه مختلف دلقک ماهی وجود دارد. سؤال این است که چگونه این حیوانات دوست را از دشمن تشخیص می دهند؟

کینا هایاشی، بوم شناس دریایی در مؤسسه علم و فناوری اوکیناوا، مدت ها به ارتباط میان خطوط دلقک ماهی ها و توانایی شناسایی آن ها پرداخته است. دلقک ماهی بر اساس گونه اش می تواند از صفر تا سه خط داشته باشد و این خط ها معمولاً از شکم تا ستون فقرات یا از بینی تا دم کشیده شده است. تحقیقات قبلی نشان می دهد که ماهی ها توجه بسیاری به این الگوها نشان می دهند. هایاشی در مطالعه ای در سال 2022 دریافت که دلقک ماهی ها وقت بیشتری را برای گازگرفتن و تعقیب کردن ماهی های طعمه چوبی با تعداد خطوط یکسان با خودشان صرف می کنند.

سپس سؤالی برای هایاشی پیش آمد: آیا دلقک ماهی واقعاً می تواند خطوط را بشمارد؟ بنابراین، او و همکارانش 50 دلقک ماهی معمولی (Amphiprion ocellaris) جوان و پرورش یافته در آزمایشگاه را در آکواریوم های جداگانه قرار دادند. دلقک ماهی های معمولی نارنجی رنگ هستند و مثل نمو سه خط سفید دارند. سپس، محققان یک دلقک ماهی معمولی دیگر و سه گونه مختلف از دلقک ماهی های پرورش یافته در آزمایشگاه را به عنوان مهاجم، به صورت جداگانه به مخزن اضافه کردند. همه دلقک ماهی ها در جعبه های ضد بو و شفاف محافظت می شدند.

مهاجمان بین گونه ای ترکیبات مختلفی از خطوط نارنجی و سیاه و یک تا سه خط سفید داشتند؛ برای مثال یکی از آن ها نواری شبیه راسو روی سرش داشت. ماهی های بومی مخزن نمی توانستند مهاجمان را تعقیب کنند یا گاز بگیرند، اما همچنان می توانستند خیز بگیرند و به شکلی خصمانه به آن ها خیره بشوند. این اتفاق وقتی پیش آمد که تعداد خطوط سفید دلقک ماهی های تازه وارد با بومی ها یکسان بود.

سپس، تیم هایاشی 120 دلقک ماهی معمولی دیگر را در گروه های سه تایی در آکواریوم های جداگانه قرار دادند. پس از یک هفته آشنایی، هر گروه از دلقک ماهی ها با چهارمین ماهی آشنا شد؛ یک طعمه رزین نارنجی، یا یک پارچه و تک رنگ، یا رنگ شده با یک، دو و سه خط عمودی سفید که با رنگ سیاه مشخص شده بود. محققان ماهی های تقلبی را با استفاده از نخ ماهیگیری در مخازن آویزان کردند.

دلقک ماهی ها از مهارت شمارش برای محافظت از خانه های خود در برابر متجاوزان استفاده می کنند

هایاشی می گوید وجود خطوط راه راه به وضوح برای دلقک ماهی ها اهمیت داشت. دلقک ماهی ها با رفتاری خشونت آمیز، طعمه سه خطی را ده برابر بیشتر از ماهی های بدون خط تعقیب کردند و گاز گرفتند. حمله به طعمه های سه خطی، دو برابر بیشتر از مدل های تک خطی و 1.3 برابر بیشتر از مدل های دو خطی بود.

تیم هایاشی گزارش می دهد که بر اساس یافته های مطالعه، دلقک ماهی ها نه تنها می توانند بشمارند، بلکه از این مهارت برای محافظت از خانه های خود در برابر سایر ماهی های گونه خودشان استفاده می کنند.

رادز می گوید این مطالعه نشان می دهد که دلقک ماهی ها چگونه اعضای متعلق به گونه خودشان را به طور خاص می شناسند و از بقیه تشخیص می دهند. با این حال، او این سؤال را مطرح می کند که آیا این ماهی ها واقعاً در حال شمارش هستند، یا فقط وجود رنگ سفید بیشتر در ماهی مهاجم را متوجه می شوند. هایاشی پاسخ می دهد که این بعید است؛ دلقک ماهی ها در مطالعات قبلی واکنشی به رنگ سفید تنها نشان ندادند.

باترورث می گوید: پژوهش بیشتر، ظرفیت محاسباتی دلقک ماهی ها را مشخص می کند. آزمایشی که فراتر از خطوط راه راه باشد؛ برای مثال آیا این ماهی ها می توانند یاد بگیرند که دو مربع را به سه مربع ترجیح بدهند؟

محققان می افزایند منطقی است که ماهی ها از چنین مهارت های مفیدی برای دفاع از قلمرو خود برخوردار باشند. هایاشی می گوید اگر بتواند ثابت کند که دلقک ماهی ها واقعاً می توانند بشمارند، در قدم بعدی می خواهد بداند آیا آن ها با این توانایی متولد می شوند یا خیر. اگر این توانایی ذاتی نیست، ممکن است مثل ما در مدرسه یاد گرفته باشند؟

227227

منبع: خبرآنلاین

به "این ماهی یک ریاضی دان است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ماهی یک ریاضی دان است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید